Joan Pinyol |
04-05-2003 20:04
Daquesta manera, i sota el mateix títol de la comunicació que hi va presentar, Joan Pinyol acaba de publicar larticle titulat Loptimisme salvador o com sobreposar-se a la deriva en el món literari de Pere Calders, en el qual mogut per la passió que sempre ha sentit per aquest autor- fa una anàlisi de lactitud optimista que va caracteritzar tant la seva vida com la seva obra i que, segons ha reconegut lescriptor de Capellades, Calders va encomanar-li a ell mateix a través de les cartes que es van intercanviar durant deu anys.
A partir daquí larticle es proposa dos objectius bàsics. En primer lloc demostrar com una actitud entusiasta i a prova de foc, com la de Pere Calders, va convertir-se en el millor antídot per a les adversitats amb què es va trobar a la vida i en segon lloc, subratllar com aquest optimisme caldersià no només va ser una manera de sortir al pas dels seus naufragis, sinó que també va prendre forma i força en les seves trames literàries i en les actituds i en les ànsies dels seus personatges.
Per això, en el seu moment Pinyol va analitzar totes les mostres doptimisme que Calders va donar a conèixer a través de cartes, gravacions, articles dopinió i algunes obres literàries i en aquest article les il·lustra a través de tres referents concrets : El recull de contes titulat El Primer arlequí -de la seva primera etapa-, la novel.la Ronda naval sota la boira -escrita des del seu exili mexicà- i els articles que va publicar en els darrers anys de la seva vida a lAVUI, des de la seva secció titulada Davantal.
Tal i com es recull en lapartat de les conclusions Optimista per naturalesa, però nascut justament lany dun enfonsament espectacular, la trajectòria vital de Pere Calders va anar de bracet dunes transformacions polítiques, econòmiques i socials a nivell mundial que, per força, havien de condicionar les seves maneres. Des de laparició de limaginari col·lectiu de Can Mauri que marcà la seva infantesa- fins al canvi profund de fisonomia del barri de sant Antoni de Barcelona que va testimoniar en plena vellesa- va viure tot un seguit de fets històrics i de situacions personals que contínuament lobligaren a sobreposar-se a trencaments gairebé absoluts- de diferents ordres establerts. Optimista per passió i per vocació, no només va arribar a port després de les successives esfondrades sinó que convertí aquest optimisme en la base duna actitud permanentment esperançadora que va permetre-li salvar tota mena dobstacles i que va saber traduir en la seva obra.
Aquest nou llibre, que ja és a la venda i que porta per títol Pere Calders i el seu temps, ha comptat amb la participació directa del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona, i sobretot de Carme Puig i Molist, que nha tingut cura de ledició i que sha ocupat de coordinar tots els estudis recollits, que signen diversos estudiosos de Calders, procedents de diferents universitats europees.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!



