vd |
28-10-2003 19:52
Les Roquetes. Divendres, 24 doctubre, a les 19.30 h, hi va haver una xerrada emmarcada en el Cicle de conferències de tardor que des de fa dos anys organitza el Centre de Normalització Lingüística Alt Penedès-Garraf. Aquest any el cicle porta el títol genèric Multilingüisme i actitud lingüístiques i durant tot el mes de novembre hi hauran conferències organitzades conjuntament amb les biblioteques i entitats culturals de lAlt Penedès i del Garraf. La primera xerrada va ser a càrrec de Josep Anton Fenández, president del col·lectiu Veu Pròpia, a la Biblioteca Josep Pla de les Roquetes, que conjuntament amb el Servei Local de Català de Sant Pere de Ribes van organitzar lacte. A la xerrada van assistir una vintena de persones, entre elles alguns alumnes dels cursos de català. Josep Anton Fernández va dir que els nous catalanoparlants no havien de renunciar o de substituir cap llengua, sinó que el fet dincorporar el català podia tenir el seu paral·lel en ladopció. Adoptar una llengua és estimar-la i reconèixer una aportació personal valuosa i enriquidora. Aquesta idea dadopció i destimació vers la llengua dacollida va ser present al llarg de tota la xerrada. També va destacar el fet que lesforç que molta gent fa per adoptar el català moltes vegades no es veu recompensat, ja que els catalanoparlants quan noten un accent diferent o veuen uns caràcters físics diferents canvien al castellà. Va voler donar un toc datenció: no els estem fent cap favor quan canviem de llengua. Va deixar constància que aquests nous catalanoparlants necessiten un reconeixement del seu esforç, i que moltes vegades són els catalanoparlants els qui haurien de canviar les seves actituds. El fet de no canviar de llengua és un acte integrador. El català com a element integrador també va ser una idea força repetida al llarg de la xerrada. Aquesta idea es va veure refermada amb les intervencions dels alumnes dels cursos de català. Moltes persones nouvingudes opinen que aprendre la llengua catalana els dóna més oportunitats per integrar-se duna manera igualitària i normal dins la societat on ara viuen.
El president del col·lectiu Veu Pròpia va encoratjar totes aquelles persones que han adoptat o estan adoptant el català perquè expliquin i difonguin les seves experiències i ajudin a donar suport a lús de la llengua catalana duna manera ferma i natural.
Servei de català de vng
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!



