servei de català |
03-12-2003 22:13
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
Una part important dels alumnes que shan inscrit als cursos de català per a adults no són catalanoparlants i majoritàriament són persones que fa poc temps que han vingut a viure a Catalunya i, per tant, han de seguir cursos inicials de comprensió de la llengua. Concretament, de les 586 persones que shi han inscrit, 237 (el 40,4%) són no catalanoparlants, la majoria dels quals fa menys de cinc anys que viuen a Catalunya.
Entre els mesos doctubre i novembre de 2003 shan obert 22 cursos presencials, que duraran 4 mesos, i 12 a distància, la qual cosa suposa un total de 586 persones inscrites als cursos de català que ofereix el Servei de Català del Garraf i de Vilanova i la Geltrú, els Serveis de Català de Sant Pere de Ribes i les Roquetes i lOficina de Català de Sitges, adscrits al Centre de Normalització Lingüística (CNL) Alt Penedès-Garraf (Consorci per a la Normalització Lingüística). Si comparem aquesta dada amb el nombre dalumnes inscrits al mes de febrer passat (501), podem constatar que hi ha hagut laugment dun 17% de persones interessades a aprendre català.
Més alumnes no catalanoparlants
Respecte al curs anterior, i arran de lelevada quantitat de persones nouvingudes que ha demanat daprendre català, el nombre dalumnes inscrits als cursos per a no catalanoparlants ha anat creixent, apropant-se cada cop més al nombre dalumnes catalanoparlants que, daltra banda, tampoc no ha parat de créixer. Així, en el període doctubre de 2003 a febrer de 2004, 237 persones (el 40,4% dels alumnes) cursen un nivell inicial, bàsic o elemental (per a no catalanoparlants), mentre que en els cursos de nivell intermedi i de suficiència (per a catalanoparlants), presencials i a distància, hi ha 349 inscrits (el 59,6% del total).
De fet, des del període dinscripció doctubre de 2001 es comença a observar una tendència a augmentar el nombre dels aprenents entre persones que encara no parlen català. Aquestes persones han seguit inscrivint-se als cursos del CNL fins a arribar a nivells que fins ara es consideraven propis dels catalanoparlants. Aquest és el motiu pel qual tant uns cursos com els altres han augmentat pel que fa al nombre dalumnes.
La immigració modifica loferta
Durant el curs 2002-2003, el Servei de Català de Vilanova i la Geltrú i lOficina de Català de Sitges van oferir diferents cursos intensius, de 20 hores de durada, per tal de donar resposta a la quantitat de persones arribades darreu que sinteressaven per aprendre la llengua catalana al llarg del curs. Paral·lelament, el Servei de Català de Sant Pere de Ribes va atendre les necessitats dacollida lingüística dun grup de dones magribines de la població.
A partir de loctubre de 2003, tot i que shavien previst cursos inicials daquesta tipologia per al període 2003-2004, shan hagut de transformar per donar cabuda a una llarga llista despera de més de 90 persones interessades a aprendre el català i que shavien quedat sense curs un cop acabat el període dinscripció del mes de setembre.
Amb el suport econòmic dels ajuntaments de Vilanova i la Geltrú i Sitges, del Consell Comarcal del Garraf i de la Generalitat de Catalunya, shan pogut obrir sis cursos nous no previstos: cinc a Vilanova i la Geltrú, un de nivell bàsic i 4 de diferents nivells a distància i un altre també de nivell bàsic a Sitges. Shi han apuntat en total 65 persones.
Daltra banda, a Vilanova i la Geltrú ha estat necessari de transformar loferta feta inicialment, sempre pel mateix motiu: limportant demanda de cursos per part de la gent nouvinguda. Lúltim nivell, lS3, sha hagut de fer a distància per poder obrir un altre curs de primer nivell, I1, presencial, al qual shan apuntat 26 persones.
Nivell D
Una altra dada sorprenent aquest any és la demanda que hi ha hagut de nivell D. Al mes doctubre de 2002, el Servei de Català va fer un intent dobrir un curs daquest nivell en col·laboració amb lInstitut dEstudis Penedesencs i no va ser possible per manca de persones interessades, en canvi aquest any hi ha dos grups de nivell D en funcionament amb unes 30 persones apuntades.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.
Subscriu-te ara!