Nota de premsa

AKO de Sant Pere de Ribes ha col·laborat a la implantació de la fàbrica més gran i més moderna del món en la producció industrial

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Bioferma Murcia, empresa pertanyent al grup farmacèutic Anbics AG, amb seu a Zuric, Suïssa, participada per Caixa d'Estalvis de Múrcia, Caixa d'Estalvis de la Mediterrània i Invermurcia Capital, ha implantat una important fàbrica de productes farmacèutics al polígon industrial d'Alhama de Múrcia. Se suma a les seves instal·lacions el fet que amb el seu centre tecnològic, en estreta col·laboració amb universitats espanyoles i de la resta d'Europa, desenvolupa noves tecnologies en els processos de fabricació de productes farmacèutics.
Han estat prioritats del projecte incorporar les tecnologies més avançades i avantguardistes a escala mundial, elevar els estàndards de qualitat al sector farmacèutic, la salut i seguretat, el medi ambient, l'estalvi energètic, etc.

En aquest tipus d'instal·lacions industrials, és una necessitat emmagatzemar i transportar fluids a determinada temperatura cap als diferents punts de les plantes de procés i producció, ja sigui mitjançant canonades, dipòsits, bombes, vàlvules, etc. Molts d'aquests productes necessiten una temperatura superior a l'ambient per tenir una bona fluïdesa i evitar que es tapin les canonades, però la majoria, aigua inclosa, provoquen greus problemes a l'hivern quan baixen les temperatures i es produeixen glaçades. Els problemes són molt més greus quan els fluids són productes sensibles a la calor, com ara la sosa càustica, l'àcid sulfúric, l'àcid acètic, la glucosa i un llarg etcètera. Uns, a causa del fet que a determinades temperatures es tornen altament corrosius i produeixen perforacions a les canonades i equips; d'altres, perquè es descomponen, deterioren o perden qualitat a partir de certa temperatura.

Les respostes tecnològiques per evitar que els fluids es refredin, de sempre, han estat diverses solucions basades en dos principis: disminució de les pèrdues calorífiques mitjançant l'aïllament tèrmic i compensació d'aquestes pèrdues amb aportació de calor. S'ha de tenir en compte, d'altra banda, que un augment desmesurat de l'aïllament tèrmic encareix molt les instal·lacions i no soluciona el problema, ja que en determinades parts de la instal·lació o en períodes en què el producte és estacionari si no es compensen les pèrdues arriben a tapar-se igualment les canonades, els equips i els instruments, a causa de la solidificació del fluid.

La solució més tradicional per solucionar aquest tipus de problemes ha estat l'acompanyament amb vapor, que consisteix a col·locar una canonada paral·lela per la qual circula aquell, en contacte amb la canonada de transport, amb l'equip d'emmagatzematge o amb els diversos equips i instruments de la instal·lació. Entre altres, té com a inconvenients altes pèrdues energètiques, dificultat per a regular les temperatures, alts costos en reparacions i manteniment, necessitat de depuració de l'aigua, etc. Tot això, afegit a l'avenç tecnològic de l'acompanyament elèctric, amb l'aparició de cables calefactors de tipus paral·lel que poden tallar-se a mida en obra, fa que el vapor estigui essent desplaçat pel sistema elèctric, igual com les locomotores de vapor van ser substituïdes per les elèctriques.

L'empresa AKO de Sant Pere de Ribes, Barcelona, fabricant de cables calefactors i controladors electrònics de temperatura, amb el seu sistema de tracejat elèctric, és des de 1971 pionera i especialista en acompanyament elèctric per a escalfament de canonades, dipòsits, tremuges, etc. Ha anat incorporant al seu sistema les tecnologies més avançades i avantguardistes a escala mundial. Cables calefactors de tipus paral·lel que poden tallar-se a mida i ajustar-se en obra, tant de potència constant com autoregulants, controlats per reguladors d'energia segons la temperatura ambient, o bé per controladors de temperatura.

Els cables calefactors tipus paral·lel de potència constant estan constituïts per dos conductors normalment de coure, aïllats, sobre els quals va enrotllat un fil resistiu que fa contacte alternativament entre ells, de tal manera que constitueixen un sistema de resistències en paral·lel entre els dos conductors a l'interior del mateix cable. Proporcionen una potència de lliurament per metre lineal constant, independent de la longitud a la qual es tallin. És per això que poden tallar-se i adaptar-se a mida en obra, ser alimentats per un extrem i aïllats en l'extrem contrari per segellament.

Els cables calefactors autoregulants estan constituïts per dos conductors, normalment de coure, interconnectats entre ells per mediació d'un nucli semiconductor, basat en un polímer barrejat amb carbó i reticulat. Augmenta la seva conductivitat en baixar la temperatura i es redueix en incrementar-se aquesta; amb això, varia la seva potència de lliurament per metre lineal segons la temperatura, de manera que aporta més potència en els punts més freds i menys en els més calents.

Els reguladors d'energia segons la temperatura ambient estan dissenyats per controlar l'aportació d'energia de cables calefactors o altres fonts de calor quan es vol regular la temperatura en sistemes on, una vegada dissenyats i instal·lats, l'única variable que pot donar-se és la temperatura ambient. El regulador estableix uns cicles de connexió i desconnexió els temps de la qual van variant segons la temperatura ambient que detecta. Assigna temps llargs de connexió i curts de desconnexió quan la temperatura ambient és baixa i viceversa quan és alta. Els varia automàticament segons les condicions climàtiques i els paràmetres que prèviament se li hagin programat. Permet d'ajustar l'energia utilitzada a la mínima indispensable, segons la temperatura ambient, amb la qual cosa s'aconsegueix augmentar l'estalvi energètic.

Per a la nova planta de Bioferma Murcia, AKO ha fabricat cables calefactors que poden tallar-se a mida en obra, amb els corresponents reguladors d'energia i controladors de temperatura, per a més de 1.600 m de canonades, 12 dipòsits i les corresponents vàlvules, bombes de tràfec, suports, etc. Tot això s'ha instal·lat a la zona de descàrrega de camions i a les zones de procés, tant en les ordinàries com en les EEx, classificades com a atmosferes potencialment explosives, on els materials i les instal·lacions han de complir la directiva ATEX. La responsabilitat del subministrament d'AKO ha inclòs el disseny del sistema, la fabricació dels materials, la instal·lació en obra, les supervisions abans i després de l'aïllament tèrmic i la posada en marxa de la instal·lació.

Amb el sistema del tracejat elèctric que utilitza el tipus de components indicats, s'aconsegueix un millor control i la uniformització de les temperatures en tot el sistema, reduir al mínim les zones de control i el temps d'instal·lació, un funcionament totalment automàtic amb costos de manteniment pràcticament nuls, estalvi energètic i instal·lacions totalment netes, amb el consegüent benefici mediambiental.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!


Articles d'opinió


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local