El Castell de la Geltrú esdevé l’epicentre de la transhumància amb el programa “Camins de vida”. Ajuntament de Vilanova
Redacció |
Vilanova i la Geltrú
28-09-2025 20:44
El Castell de la Geltrú acull des d’aquest dijous la programació de “Camins de vida. Transhumància, pastors i ramats”, un conjunt d’activitats culturals, formatives i gastronòmiques al voltant de l’arribada del ramat de cabres procedent del Pirineu pel Camí ramader de Marina.
L’acte de presentació va comptar amb la regidora d’Emergència Climàtica i Espais Naturals, Iolanda Sánchez, que va convidar la ciutadania a “recuperar els valors ancestrals dels pastors i pastores que encara queden: el silenci, la contemplació del paisatge i un altre ritme de vida, lluny de les presses i del valor econòmic dels objectes”. També hi van intervenir Josep Maria Calaf, representant del Camí ramader de Marina; Xavi Bayer i Pep Puig, autors del projecte “Pastors i ramats, un món que se’n va”; i Carsten Andersen, president de Garraf Coopera, que va reivindicar la necessitat d’equilibrar creixement i preservació del patrimoni natural.
Exposicions al Castell de la Geltrú
Fins a l’11 d’octubre es poden visitar dues mostres:
-“Pastors i ramats, un món que se’n va”, amb 9 audiovisuals que recullen testimonis de més de 40 pastores i pastors arreu de Catalunya.
-“Camí Ramader de Marina: de la Cerdanya al Penedès”, que explica la transhumància i el recorregut mil·lenari que uneix el Pirineu amb la costa, amb Vilanova i la Geltrú com a primer punt d’arribada.
Els horaris de visita són de dilluns a dijous de 9.30 a 14 h i divendres i dissabtes també de 18 a 20.30 h.
Jornades culturals i gastronòmiques
El ramat de cabres arribarà dijous 9 d’octubre a la rambla de Sant Jordi (15 h) i s’instal·larà en un tancat on divendres i dissabte al matí es podrà veure la munyida tradicional.
El divendres 10 tindrà lloc la jornada central al Castell de la Geltrú:
-Taller de formatge tradicional (18 h)
-Mercat agroecològic amb música tradicional
-Xerrada “Camins de vida” amb el director dels Parcs del Garraf i Olèrdola i el pastor del ramat en transhumància (20 h)
-Tast de vins i formatges ecològics (20.30 h), amb inscripció prèvia (10 €).
Els tiquets es poden adquirir al vestíbul del Castell en horari d’exposició o escrivint a mediamb@vilanova.cat.
El dissabte 11 es farà l’acompanyament del ramat en la seva etapa final, en una activitat oberta a la ciutadania però sota la responsabilitat de cada participant, que haurà de preveure calçat adequat, menjar i aigua. No està permès portar animals de companyia.
Més informació al web camiramaderdemarina.cat
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!