L'eclipsi del segle

Joan A. Català avisa que els municipis petits "no tenen els recursos suficients per gestionar" l'eclipsi del 12 d'agost

El divulgador científic publica un llibre sobre el fenomen astronòmic que viurà des de Vilanova i la Geltrú fins al nord del País Valencià a l'estiu

El divulgador científic expert en eclipsis, Joan Anton Català. ACN

El divulgador científic expert en eclipsis, Joan Anton Català. ACN

El divulgador científic expert en eclipsis, Joan Anton Català, avisa que els municipis petits "no tenen recursos suficients per gestionar" el fenomen del 12 d'agost, que es podrà veure totalment al sud de Catalunya. "Hem d'estar pendents de les mans aixecades que hi ha al territori, dels ajuntaments que demanen ajut", explica en una entrevista a l'ACN. El científic ha publicat 'L'eclipsi del segle' (Cossetània), una "guia pràctica" per "gaudir al màxim" del fenomen astronòmic. Català també insisteix que cal fer arribar a tota la ciutadania les mesures per observar el fenomen en seguretat. "No pot ser que hi hagi part de la població que no sàpiga com mirar-lo i que pugui patir lesions irreversibles a la retina", remarca.

Català va anar el 2017 als Estatuts Units a veure un eclipsi total i des de llavors ha quedat fascinat. "El que se sent durant el moment de la totalitat es descriu molt complicadament en paraules, s'ha de viure realment", explica. "És un moment molt impactant, es fa de nit de sobte, surten estels al cel, baixa la temperatura, la fauna reacciona, els ocells deixen de cantar i de volar, els gossos i els gats també es despisten i les persones ens emocionem moltíssim amb llàgrimes als ulls", descriu.

El divulgador científic comenta que és "un moment altament emocionant, un regal directe de la natura". "Ens fascina perquè visualment és espectacular. Penso que també ens remou per dins, ens recorda que formem part d'una cosa que és més grossa que nosaltres, que es diu natura, que es diu univers, la Terra, i també ens recorda la fortuna que tenim de ser vius", continua.

L'eclipsi serà al vespre

A 'L'eclipsi del segle' Català descriu com es desenvoluparà el fenomen i dona diversos consells per observar-lo en seguretat. L'eclipsi començarà parcialment a les 19.35 hores i es veurà com el disc de la Lluna va "mossegat" el Sol. La totalitat arribarà, aproximadament, a les 20.29 hores i el punt de totalitat es veurà en la franja des de Vilanova i la Geltrú fins al nord del País Valencià. Al ser al vespre, Català recorda que el Sol estarà "molt baix" sobre Ponent i caldrà tenir un "horitzó net". "No podem tenir arbres, no podem tenir edificis, no podem tenir turons", enumera.

A la zona de Tarragona la totalitat durarà un minut aproximadament, i a l'Ebre poc més d'un minut i mig. Català adverteix que aquell dia pot haver-hi núvols que impedeixin veure correctament el fenomen. Per això, recomana que "no ens la juguem en aquell minut". Així, insta les administracions a organitzar activitats divulgatives per explicar el fenomen a la ciutadania des de diversos vessants.

Observació en seguretat

Insisteix que les persones que observin el fenomen han de dur les ulleres homologades mentre sigui parcial. Quan el Sol estigui totalment cobert és el moment que la ciutadania se les podrà treure. En aquest sentit, Català remarca la importància de fer arribar a tota la població les mesures: "No podem fer que aquest eclipsi hi hagi part de la nostra població que no sàpiga com mirar-lo i que pugui haver-hi lesions irreversibles a la retina en part de la població", destaca.

Recursos pels municipis petits

Català recorda que quan va anar als Estats Units, a l'hora de tornar, va tardar deu hores per fer un trajecte de 150 quilòmetres. Per això, el científic convida la ciutadania a veure l'eclipsi des de casa si es disposa de terrats o balcons elevats. "Hem de reduir la mobilitat al màxim. Si algú vol baixar de Barcelona a Tarragona aquell mateix dia, potser no arriba a veure l'eclipsi", afirma.

Les administracions "fa temps" que treballen en la gestió de la mobilitat, la seguretat i altres qüestions vinculades a l'eclipsi. Tot i això, Català diu que "pateix" pels municipis "petits". "No tenen prou recursos per gestionar això", assegura. "Imagina el que pot suposar per un poble molt petitó, de la part de la totalitat, que hi vagin 2.000, 2.500 persones de cop", afegeix. "Haurem d'estar pendents d'aquestes mans aixecades que ja hi ha en el territori, com ara ajuntaments que demanen ajut", conclou.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local