Urbanització El Papagai. Eix
Redacció |
Sant Jaume dels Domenys
25-06-2026 20:09
L’associació de veïns de la part que pertany a Sant Jaume dels Domenys de la urbanització del Papagai ha expressat la seva rotunda oposició a les conclusions de l’informe tècnic que l’Ajuntament de la vila va encarregar a un despatx extern a començaments d’any. Segons alerta la plataforma, el document proposa una nova ordenació del barri que, al seu entendre, implicaria, de facto, un canvi del règim jurídic del sòl i la imposició, de retruc, de noves càrregues tributàries sobre els propietaris.
Una solució que els afectats rebutgen tot recordant que els dos sectors de la urbanització, el de la Bisbal del Penedès i el de Sant Jaume, ja es van planejar mitjançant un Pla Parcial específic aprovat el 1971, de rang superior al Polígon d’Actuació Urbanística que ara es planteja, satisfent, aleshores, les seves corresponents obligacions econòmiques. Per als seus representants, la modificació que ara s’apunta suposaria una càrrega addicional només per al sector de Sant Jaume dels Domenys, a banda d’una descategorització encoberta del règim jurídic del sòl, al seu parer, injustificada. “Ja hi havia un pla parcial conjunt amb les obligacions econòmiques cobrades i ara se’n volen imposar de noves a la part de Sant Jaume i no a la de la Bisbal, el que, a més, aniria contra el principi de distribució equitativa de càrregues als dos sectors”, assegura Carles Garcia, assessora de la plataforma veïnal.
Tot i que des de 2020 la justícia permet passar de sòl urbà consolidat a no consolidat, les causes han de respondre a motius vinculats a projectes de renovació, regeneració o rehabilitació urbana, supòsits que, afirmen, no es donen en el cas del Papagai.
Els propietaris de les 350 parcel·les de la banda de Sant Jaume ja han avançat que, després de denunciar tècnics i polítics de diferents èpoques a Antifrau, ara faran un pas més i presentaran un contenciós administratiu contra l’Ajuntament. “L’objectiu és que, tal com va fer la Bisbal en el seu dia, d’una vegada per totes recepcionin la urbanització d’ofici, atès que actuen com si fos un barri més del poble però sense fer cap inversió. Cada cop que hi ha, per exemple, una avaria a la xarxa de subministrament d’aigua, l’empresa concessionària treu els tubs i els deixa per sobre de la vorera perquè ningú no vol assumir el cost de l’obra civil”, exemplifica Garcia.
Des de l’Ajuntament, el seu alcalde, Magí Pallarès, lamenta també que, segons es desprèn de l’informe, no s’hagi determinat, de moment, cap opció que exclogui l’assumpció de pagaments per part dels veïns. “No fa molt ens vam reunir els representants d’uns quants municipis amb problemàtiques similars a la Generalitat i semblava que hi havia la possibilitat d’arribar a solucions que no suposessin cap càrrega per als propietaris”, comenta un Pallarès que, tot i mostrar la seva contrarietat, assegura que seguiran treballant mitjançant una comissió de seguiment expressa per tal d’arribar a un acord “a cost zero per als veïns, tal com és la nostra prioritat”, rebla.
Una urbanització, dues solucions
El Papagai és una urbanització repartida entre Sant Jaume dels Domenys, que abraça la major part de parcel·les, i la Bisbal del Penedès. El 1971 es va aprovar el seu pla parcial que, tanmateix, no es va poder desenvolupar amb normalitat perquè l’empresa del promotor original va fer fallida. Finalment, el 2010 es va fer la recepció del barri, en el cas de la Bisbal de manera unilateral i, en el de Sant Jaume, per via d’un acord amb una associació de propietaris que no estava facultada per poder tancar la cessió.
Sis anys després, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va anul·lar l’acord, restant la part de Sant Jaume dels Domenys en una mena de llimbs jurídics des d’aleshores, acompanyada d’una desinversió que qualifiquen de “crònica” i de la impossibilitat de rebre, fins i tot, llicències d’obres per a qualsevol actuació als seus habitatges. Per tal de desllorigar definitivament la situació, el consistori havia encarregat aquest informe tècnic que, per contra, ha enervat encara més els ànims dels veïns.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!




