El Govern planteja implantar una vinyeta a les vies d'alta capacitat per finançar carreteres i transport públic. Generalitat de Catalunya
Redacció |
Barcelona
09-07-2026 08:15
La Generalitat estudia implantar un sistema de pagament per ús a les vies d'alta capacitat de Catalunya inspirat en el model de la vinyeta que ja funciona en diversos països europeus. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha defensat aquest dijous al Parlament la necessitat d'establir una quota anual per circular per autopistes i autovies amb l'objectiu de garantir el manteniment de la xarxa viària i contribuir al finançament del transport públic.
"Volem aprofitar la utilització de la xarxa viària d'alta capacitat per fer possible una mobilitat col·lectiva de qualitat", ha afirmat Paneque durant la seva intervenció.
La proposta del Govern preveu que els recursos obtinguts es destinin tant al manteniment de les carreteres com a la construcció de noves infraestructures i al finançament de serveis com el metro, Rodalies i els autobusos.
Dubtes sobre el model d'autopistes gratuïtes
Paneque ha argumentat que, des de la desaparició dels peatges, han sorgit interrogants sobre la sostenibilitat del model actual. Segons ha explicat, l'administració ha d'assumir íntegrament els costos de conservació de la xarxa sense disposar d'una font estable d'ingressos associada.
La consellera ha assenyalat especialment el cas de l'AP-7, que ha qualificat com "la gran columna del transport per carretera a Catalunya" i que, segons ha dit, s'està apropant al límit de la seva capacitat.
Un model similar al d'altres països europeus
El sistema plantejat seria similar al que ja s'aplica a països com Àustria, Suïssa o Eslovènia i també prendria com a referència el model implantat al País Basc. La proposta contempla una quota anual per als vehicles habituals i modalitats específiques per als vehicles estrangers, amb opcions diàries, setmanals o mensuals, així com diferents tarifes segons el tonatge o les emissions.
La titular de Territori ha remarcat que més de la meitat de les vies d'alta capacitat de Catalunya són de titularitat estatal, fet pel qual considera imprescindible un acord entre la Generalitat i l'Estat mitjançant un consorci que permeti gestionar el sistema de manera coordinada.
Ferrocarril i carreteres, complementaris
Durant la seva compareixença, Paneque també ha defensat que cal continuar potenciant el transport ferroviari de mercaderies amb inversions al Corredor Mediterrani i a les terminals logístiques, però ha advertit que aquest canvi no eliminarà a curt termini la pressió sobre la xarxa viària.
Per aquest motiu, ha considerat necessari continuar invertint en la modernització i ampliació de les carreteres mentre es desenvolupa aquesta transició.
250 milions per millorar el ferm de les carreteres
La consellera també ha anunciat l'aprovació d'un nou programa de ferms sostenibles per al període 2026-2029, dotat amb prop de 250 milions d'euros. L'objectiu és millorar la conservació dels gairebé 6.000 quilòmetres de carreteres de titularitat de la Generalitat i revertir, segons el Govern, una desinversió acumulada de 352 milions d'euros en els darrers anys.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!- AP-7
- Peatges
- Sílvia Paneque
- vinyeta
- Avinyonet del Penedès
- Castellet i la Gornal
- Castellví de la Marca
- El Pla del Penedès
- Font-rubí
- Gelida
- La Granada
- Les Cabanyes
- Mediona
- Olèrdola
- Olesa de Bonesvalls
- Pacs del Penedès
- Pontons
- Puigdàlber
- Sant Cugat Sesgarrigues
- Sant Llorenç d'Hortons
- Sant Martí Sarroca
- Sant Pere de Riudebitlles
- Sant Quintí de Mediona
- Sant Sadurní d'Anoia
- Santa Fe del Penedès
- Santa Margarida i els Monjos
- Subirats
- Torrelavit
- Torrelles de Foix
- Vilafranca del Penedès
- Vilobí del Penedès





