Dia a dia

Coalició: govern i oposició

La poca tradició dels governs de coalició al nostre pais, contràriament al que succeeix a Europa, provoca que entre l'electorat mantinguin una certa imatge de mercadeig amb el vot del ciutadà, perversió de la voluntat popular o poc respecte cap a les preferències indicades a les urnes. De fet, però, les fòrmules de coalició respecten escrupulosament les diferents sensibilitats polítiques d'una societat concreta en tant que obliguen a equilibrar propostes i programes diferents, fan necessari el respecte pel pluralisme i eviten rutines perverses que poden nèixer a l'aixopluc d'una majoria absoluta.

La imatge distorsionada dels processos per aconseguir governs de coalició que garanteixen la majoria necessària per tirar endavant un projecte de govern radica potser en la poca habilitat de les formacions a l'hora de redactar i explicar a la població el perfil i l'abast del pacte signat entre un o varis partits polítics. Un bon pacte de govern obert i plural que recull els fonaments programàtics de l'acord siganat, que relaciona les prioritats concretes d'actuació preferent i que detalla la distribució d'àrees i responsabilitats amb transparència és sempre acceptat amb naturalitat per la població si s'explica amb correcció. Més que rebutjar les coalicions, la recança de la ciutadania neix quan un pacte de govern es gesta d'esquena a la població i fuig de la concreció i del compromís.

Estudiosos estrangers com Kaare Strom i professors catalans com Josep Maria Reniu expliquen com els partits polítics prenen les decisions atenent a les seves prioritats d'acció política, als seus equilibris interns i a les repercusions electorals futures. Aquesta articulació d'interessos obliga a prendre decisions importants, com és formar part d'un govern o bé quedar-se a l'oposició, que és també un paper fonamental en el desenvolupament democràtic de les institucions.

En aquest cas, tal i com recorda el professor Reniu, "aquí em va venir com un tret el concepte de Kaare Strom de "Diferencial d'influència política", que ras i curt ve a dir que aquells partits que percebin que poden obtindre millors rendiments restant a l'oposició que no pas accedint al govern decidiran de no incorporar-se a una coalició. De tant simple que sovint es deixa de banda!!!".

Més informació:
http://coaliciones.blogspot.com/
http://govern-de-coalicio.blogspot.com/
http://www.aecpa.es/revista/archivos/09/09-articulo-04.pdf

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local