VD |
12-01-2011 19:24
La jornada, organitzada per l'Ajuntament de la ciutat i la Companyia d'aigües, té com a objectiu recordar la precària situació existent, fa 150 anys, les dificultats del projecte per a la portada de l'aigua, així com els avantatges que les progressives millores en l'abastament han representat per l'economia i el desenvolupament de la ciutat.
A l'acte de divendres hi participaran l'enginyer Albert Tubau, autor del llibre Vilanova i la Geltrú i el repte de l'aigua, qui farà una ponència sobre La Situació històrica en els anys 1860-1861. Per la seva banda, el director de l'Àrea d'Abastament d'Aigua de l'Agència Catalana de l'Aigua , José Miguel Dieguez, parlarà sobre Les sequeres històriques a Catalunya i les solucions aplicades. Altres ponències de la jornada seran sobre La gestió de l'aigua en les empreses públiques, un model a potenciar, a càrrec de Joan Gaya, gerent de Gestió Integral d'Aigües de Catalunya SA, i Prognosis de futur de l'aigua a Vilanova i la Geltrú, que tindrà com a ponent al director gerent de la Companyia d'aigües de Vilanova i la Geltrú, Julian Sagarra.
La jornada tècnica finalitzarà amb una taula rodona, amb tots els ponents, moderada pel regidor i president de l'Àrea de Serveis a la Ciutat de l'Ajuntament de VNG, Juan Luis Ruiz.
Els fets
L'any 1861 es va veure culminada l'obra de construcció de la mina de conducció d'aigua des de l'Arboç, procedent de la riera del Marmellar, fins a Vilanova i la Geltrú. Un recorregut de 14 quilòmetres, la majoria excavats en roca i amb dos trams en aqüeducte.
Les primeres proves per comprovar que l'aigua rajava de les fonts de la ciutat es van realitzat el 12 de gener de 1861. Quatre dies més tard, el 16 de gener es va fer la inauguració oficial i les fonts van rajar de forma habitual. Un fet que es va celebrar a la vila entre el 16 i el 19 de gener.
La celebració de 150 aniversari
A banda de la Jornada Tècnica d'aquest divendres, entre els actes que s'han organitzat amb motiu de l'efemèride hi ha una exposició de fotografies relacionades amb l'aniversari, que mostren l'itinerari que va seguir l'aigua en arribar al terme municipal i fins a les fonts públiques. L'exposició es podrà visitar a La Sala del 21 de gener al 6 de febrer.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!