Avui al litoral central i sud

Protecció Civil demana extremar les precaucions per la intensificació del fort onatge

Extremeu les precaucions a la façana litoral central, on a la situació de la mala mar es pot afegir l’efecte del vent i incrementar el perill

EIX. Protecció Civil demana extremar les precaucions per la intensificació del fort onatge

EIX. Protecció Civil demana extremar les precaucions per la intensificació del fort onatge

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Protecció Civil de la Generalitat manté activada l’Alerta del Pla especial d'emergències per inundacions a Catalunya INUNCAT davant la intensificació del fort onatge avui, sobretot a tota la meitat sud del litoral català. El Servei Meteorològic de Catalunya informa que la major afectació es produirà a la meitat central i sud del litoral català, a la costa de Barcelona, Tarragona i les Terres de l'Ebre.

L’última predicció emesa aquest mateix matí ha incrementat el grau de perill a aquestes zones per al període actual fins a un valor de 3 sobre una escala de 6. A aquestes zones es mantindrà aquest grau de perill durant tot el dia. Amb el pas de les hores, el fort onatge s’anirà estenent fins arribar a afectar tot el litoral a partir d’aquest vespre. Les onades podran superar els 2,5 metres d’alçada (maregassa) i hi haurà notable mar de fons de l’est i per tant amb incidència directa a la façana litoral.

En canvi, demà dissabte, l’SMC preveu que les onades més altes es produeixin al litoral central de Barcelona de matinada i al litoral nord, a la Selva i l’Empordà, durant el matí i la tarda. A partir de demà a la tarda l’onatge baixarà d’intensitat i es concentrarà en la meitat nord del país, a la costa nord de Barcelona, de la Selva i de l’Empordà, on es mantindrà fins diumenge al matí.

Protecció Civil també inclou en l’Alerta del Pla INUNCAT la previsió de pluges abundants a partir d’aquest vespre i durant tot el dissabte a tota la demarcació de Girona, a les comarques d’Osona, Vallès Oriental i Maresme i a les Terres de l’Ebre, tot i que en aquest últim cas amb menor probabilitat. En aquestes zones el SMC ha previst que es pugui superar el llindar d’acumulació de pluges (100 l/m2 en 24 h). Segons el SMC, en aquestes mateixes comarques també es podrà superar el llindar d’intensitat (20l/m2 en 30 minuts) tot i que amb baixa probabilitat. La pluja intensa es donaria en les comarques de les Terres de l’Ebre durant el vespre i matinada d’avui i a la resta de comarques abans indicades durant la resta de demà dissabte.

Es preveu que els efectes de les pluges afectin especialment a la Garrotxa, Ripollès, la Selva i nord del Vallès Oriental, i en general a zones de muntanya del nord-est com el Montseny, les Guilleries i l’Albera. L’episodi es podrà allargar fins diumenge.

De cara a les activitats de lleure del cap de setmana, atès que es preveu major afectació per acumulació de pluges a la zones de muntanya al nord-est de Catalunya, Protecció Civil de la Generalitat recomana seguir l’evolució de la situació meteorològica, adaptar les sortides a la climatologia, i modificar les activitats previstes en cas que sigui necessari. Si la pluja intensa o abundant us sorprèn en mig de la muntanya, busqueu un lloc elevat allunyat de barrancs, rieres, torrents, guals o altres zones potencialment inundables. Mai travesseu aquestes zones, ni a peu ni amb vehicle, ja que podríeu ser arrossegats per l’aigua. No us endinseu al bosc o muntanya si hi ha pluja abundant o intensa i eviteu circular per zones de difícil mobilitat mentre es mantinguin les condicions meteorològiques adverses.

Pel que fa a la previsió de fort vent avui divendres i demà, sobretot a la costa central de Barcelona, Protecció Civil de la Generalitat demana extremar les precaucions a la façana marítima litoral per la combinació amb el fenomen de mala mar. D’altra banda, l’SMC preveu que es puguin superar ratxes de vent de 90 km/h a la demarcació de Barcelona i a les comarques de l’Anoia, Baix Penedès, Conca de Barberà, Alt Camp i al Priorat. A la zona afectada, el vent bufarà de component est i les ratxes màximes de vent s'assoliran a cotes mitjanes i altes.

Protecció Civil de la Generalitat recorda que és molt important extremar la precaució en zones de la costa on trenquin les onades i en aquells passejos marítims més exposats a les onades. De cara a prevenir situacions de risc seguiu aquests consells d’autoprotecció.
Tingueu molta precaució en les activitats recreatives o professionals al mar, cal evitar-les en cas de grans onades.
No accediu als punts del litoral afectats pel fort onatge o als llocs on les onades trenquin amb força. Respecteu els tancaments d’accessos a aquests punts, són per la vostra seguretat.
No us atureu a contemplar les onades, eviteu posar-vos en perill.
Allunyeu-vos d'espigons, esculleres, passejos marítims i altres zones on trenquin les onades a prop. Busqueu un lloc segur.
Si algú cau a l’aigua truqueu immediatament al 112 i no perdeu de vista el punt exacte de la caiguda per indicar-ho als serveis de salvament.
Si caieu a l’aigua nedeu en direcció oposada a les roques i intenteu resistir flotant, sense fer cap altre esforç, en espera de socors.
Podeu seguir les actualitzacions de la Prealerta #INUNCAT a través del twitter de Protecció Civil @emergenciescat

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local