VD | 
                           
                          14-07-2004 12:23 
                          
                        
Lexhumació de la fossa és una prova pilot duta a terme a nivell institucional per la Comissió Interdepartamental sobre la Localització de Fosses de Persones Desaparegudes durant el Franquisme, després que el Parlament de Catalunya aprovés, el març de 2003, una moció sobre la recuperació de la memòria històrica.
LInstitut de Medicina Legal està duent a terme els estudis antropològics necessaris per obtenir la màxima informació dels cadàvers exhumats. En base a aquesta investigació, selaborarà un protocol per a lobertura de fosses a Catalunya que ha de quedar enllestit abans de finals dany. 
Daquesta manera es pretén regular les actuacions. És a dir, els estudis anteriors, lextracció de restes, les proves antropològiques i les identificacions, per tal de donar un marc dactuació a aquells grups, associacions o famílies que vulguin dur a terme una obertura. De la mateixa manera, el protocol servirà per gestionar les restes aparegudes.
Actualment existeix un cens de desapareguts amb 700 persones inscrites. En aquest sentit, la Generalitat manté obert un servei dinformació a través de lOficina dAtenció al Ciutadà i el telèfon 012. 
El Govern té localitzades més de 150 fosses comunes que contenen entre dues i vuit-centes restes cadascuna. Daquestes, 125 són fosses confirmades, per documentació o testimoni visual, i la resta són fosses probables. Les comarques on hi ha informació de lexistència de fosses comunes són: Alt Camp 3, Alt Empordà 3, Alt Penedès 3, Alt Urgell 2, Anoia 10, Bages 2, Baix Camp 10, Baix Ebre 4, Baix Empordà 1, Baix Llobregat 8, Baix Penedès 3, Barcelonès 2, Conca de Barberà 5, Garraf 2, Garrigues 8, Garrotxa 1, Gironès 1, Maresme 1, Montsià 4, Noguera 8, Osona 3, Pallars Jussà 2, Pallars Sobirà 7, Priorat 9, Ribera dEbre 2, Ripollès 1, Segarra 5, Segrià 23, Selva  3, Solsonès 1, Tarragonès 4, Terra Alta diversos-, Urgell 6, Vall dAran 1, Vallès Occidental 9, Vallès Oriental 4.
Les comarques de lAlta Ribargorça, Berguedà, Pla dUrgell, Pla de lEstany són les úniques on no hi ha cap notícia mitjanament clara de lexistència dalguna fossa.
Amb aquesta primera exhumació el Govern segueix els passos daltres comunitats de lEstat, com el País Basc o Andalusia, que ja gaudeix dun protocol dactuació, en la feina de recuperació de la memòria històrica. 
Més informació
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!




