11-04-2006 19:44
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Laia A. B, de 29 anys dedat, va morir a les sis del matí del passat dijous 30 de març a causa dun accident de trànsit a la carretera C15, que uneix Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès. Ha estat la darrera víctima duna autovia que en els últims anys ha costat la vida a més duna desena de persones, la majoria joves menors de 30 anys. Les xifres de mortalitat de lany passat no ofereixen cap marge al dubte; només en el tram comprès entre els municipis de Canyelles i Olèrdola, de 8 km, van morir quatre joves, el més gran dels quals només tenia 24 anys.
Aquestes xifres, però, no són un fet excepcional, perquè en els darrers anys el número daccidents i morts sha mantingut inalterable. Lany 2003, per exemple, cinc persones van perdre la vida a la C15, i en els darrers dotze mesos, a part dels quatre joves morts, hi ha hagut quinze accidents amb ferits de diversa consideració. La carretera C15, doncs, i concretament el seu pas per Canyelles i Olèrdola, sha convertit en el punt negre de la xarxa viària del Garraf i Alt Penedès.
Nova autovia
El conseller de Política territorial del govern català, Joaquim Nadal, va anunciar fa unes dies a la capital del Garraf que el juny de 2007 podrien començar les obres del nou traçat de la C15. Aquestes obres anirien acompanyades duna demanda històrica, la construcció duna línia fèrria orbital que uniria les ciutats de Vilanova, Vilafranca, Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró. Lobjectiu és reduir el nombre daccidents i oferir una alternativa als 17 km de la C15 utilitzada per milers de persones que es desplacen per motius laborals durant el dia, o bé joves que les nits del cap de setmana van a Sitges o a Vilafranca, els dos centres doci nocturn més importants de la zona.
Amb tot, el punt més perillós de la C15 és a Canyelles, un municipi on hi viuen unes 3.500 persones, xifra que a lestiu es dispara fins als 8.000. Molts daquests nous veïns viuen dispersos en onze urbanitzacions sense transport públic, amb la qual cosa el vehicle particular es converteix en imprescindible. Lalcalde, Xavier Robert, ha sollicitat més presència policial davant la perillositat que suposa el pas de la carretera pel mig del poble i el constant anar i venir de vehicles cap a les urbanitzacions. Per aquest motiu, i en cas de tirar endavant el desdoblament de la C15, el projecte preveu passar pels afores de Canyelles i per sota de la muntanya del Montgrós. Daquesta manera sevitaria el patiment de molts pares quan els seus fills surten amb moto els caps de setmana davant la manca doferta doci al municipi. I és que sovint aquests viatges acaben en tragèdia, i no pas per imprudència del jove conductor, sinó per la perillositat de la C15. En aquest sentit, la mort dun jove de 18 anys el 2003 va provocar la indignació dels veïns. Els fets van succeir a les vuit del matí, quan el jove, molt conegut a Canyelles, anava a classe a Vilanova amb moto i va collisionar amb un vehicle provocant-li la mort. Però tot i que la presència dels Mossos dEsquadra és constant, i que només lany passat van sancionar més duna vuitantena de conductors per excés de velocitat, els accidents continuen. La mort de Laia A. B dijous passat és, de moment, qui tanca aquesta terrible llista daccidents mortals de la C15.
(reportatge publicat al diari AVUI el dia 10 d'abril de 2006)
PUBLICITAT
PUBLICITAT