Memòria històrica

Homenatge a les persones deportades als camps nazis en el 80è aniversari del seu alliberament

El president de l’Amical de Buchenwald, el vilanoví Enric Garriga, participa en l’acte institucional al Palau de la Generalitat

Homenatge a les persones deportades als camps nazis en el 80è aniversari del seu alliberament. Amical de Buchenwald

Homenatge a les persones deportades als camps nazis en el 80è aniversari del seu alliberament. Amical de Buchenwald

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.

El Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat va acollir aquest cap de setmana un emotiu acte d’homenatge a totes les persones deportades als camps de concentració i extermini nazis, coincidint amb el 80è aniversari del seu alliberament. L’acte, organitzat per la Generalitat de Catalunya i el Memorial Democràtic, va comptar amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, i la participació del president de l’Amical de Buchenwald, Enric Garriga.

La cerimònia, presentada per la periodista Montse Armengou, va incloure diverses intervencions institucionals i culturals. La cantautora Marina Rossell va oferir una actuació musical, mentre que la professora i investigadora Sara J. Brenneis va pronunciar una conferència centrada en la memòria històrica de la deportació.

El conseller de Justícia i Memòria Democràtica, Ramon Espadaler, i el president de la Generalitat, Salvador Illa, van destacar en els seus parlaments la importància de preservar la memòria democràtica i de retre homenatge als deportats, molts dels quals es van veure abocats a l’exili i la persecució per la seva lluita per la llibertat.

Un dels moments més destacats de la jornada va ser la taula rodona amb familiars de deportats, que va permetre donar veu a les vivències personals i a les iniciatives de les Amicals per mantenir viu el record d’aquestes històries. Hi van participar Enric Garriga (fill de Marcel·lí Garriga, deportat a Buchenwald), Carme Rei (neboda de Conxita Granger, deportada a Ravensbrück), Llibert Villar (fill de Lluís Villar, deportat a Mauthausen) i Ester López (filla d’Amadeu López, deportat també a Mauthausen).

L’acte va aplegar nombrosos familiars de deportats, membres d’entitats memorialistes i representants polítics i institucionals del país, en una jornada que va posar en valor el deure col·lectiu de no oblidar i de continuar treballant per la memòria democràtica.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!


Articles d'opinió
FREDERIC LLOPART

Sira

  • 23-04-2025


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local