Alt Penedès

IES Andreu Nin. L’Energètica
Instal·lacions fotovoltaiques

L’Energètica activa autoconsums col·lectius al Vendrell i Vilafranca del Penedès per compartir energia solar pública i de proximitat

L’Energètica ha posat en servei dos nous sistemes d'autoconsum col·lectiu al Penedès. Aquestes actuacions, cofinançades mitjançant el Programa del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de Catalunya 2021-2027, permeten compartir l'energia verda generada en una teulada pública amb altres equipaments de la Generalitat situats a la vora.

  • Redacció |
  • 30-04-2026
La part superior de la Rambla de Barcelona, la dels Estudis, sense llum, mentre que la central, la de Sant Josep, ja il·luminada.. Xavier Alsinet
El debat energètic

Un any de l'apagada: els experts certifiquen les millores en la prevenció, però adverteixen que el risc zero no existeix

L'apagada general que va deixar sense subministrament elèctric a més de 50 milions de persones a tota la península Ibèrica s'acosta al seu primer aniversari. Un any després d'aquell 28 d'abril en què l'Estat va patir la major desconnexió en la seva història recent, els experts certifiquen que el sector energètic ha après la lliçó. Diversos enginyers i acadèmics entrevistats per l'ACN celebren les millores en prevenció, destinades a evitar que es repeteixi un episodi similar en un futur. No obstant això, també adverteixen que el risc zero no existeix, i reclamen més avenços en qüestions com l'emmagatzematge energètic i la revisió dels protocols d'emergència en sectors crítics com les telecomunicacions, severament afectats durant la jornada.

  • ACN/Albert Cadanet |
  • 30-04-2026
Mostruari de plaques solars a l'empresa Sud Renovables. Nia Escolà
EL DEBAT ENERGÈTIC

El sector dels generadors viu un moment d'expansió després de l'apagada: "La gent coneix més què són i què fan"

El sector dels generadors viu un moment d'expansió un any després de l'apagada elèctrica. Diverses empreses asseguren que des d'aleshores han notat més interès per part de particulars, que els demanen informació i qüestions que abans "no eren habituals". "La gent coneix més què és i què fa un generador", expliquen a l'ACN. Tant el sector privat com el públic han fet un pas més i, arran del tall de llum del 28 abril de l'any passat, han detectat mancances en els seus sistemes i els han reforçat per garantir el subministrament en cas d'un episodi similar. La companyia Agresa, especialitzada en la venda de grups electrògens, explica que ha registrat un increment de la facturació del 20%, en part atribuïble a l'efecte de l'apagada.

  • ACN / Nia Escolà / Maria Asmarat |
  • 30-04-2026
Una aixeta d'aigua. Andrea Salazar
EL DEBAT ENERGÈTIC

La Generalitat elabora un pla per garantir 24 hores de servei del cicle de l’aigua en cas d’apagada elèctrica

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) ha presentat un pla per garantir la continuïtat dels serveis essencials del cicle de l’aigua durant almenys 24 hores en cas que es tornés a repetir una apagada elèctrica. La consellera Sílvia Paneque ha explicat que l’objectiu és reforçar la resiliència del sistema després del zero elèctric de l’any passat, quan en només 12 hores uns 400.000 usuaris de l’àrea metropolitana de Barcelona es van quedar sense aigua. Entre altres actuacions previstes, destaca la voluntat d’assegurar fins a 72 hores d’autonomia energètica en instal·lacions essencials de l’ACA, així com garantir el subministrament de combustible per als generadors i desplegar la xarxa de comunicacions d’emergència Rescat.

  • ACN / Andrea Salazar |
  • 30-04-2026
Reunió de l'Aliança per l'Auditoria de la Distribució Elèctrica . Xarxa per la Sobirania En
EL DEBAT ENERGÈTIC

Neix una plataforma per exigir una auditoria "exhaustiva i independent" a la xarxa de distribució elèctrica a Catalunya

Una àmplia representació del teixit municipalista, social i cooperatiu de Catalunya ha creat una plataforma per exigir una auditoria "exhaustiva i independent" a la xarxa de distribució elèctrica a Catalunya. L'Aliança per l'Auditoria de la Distribució Elèctrica s'ha presentat aquest dimarts al Col·legi de Periodistes amb l'objectiu de denunciar "l'opacitat" i "posar fi a l'oligopoli" d'Endesa. "De fa temps, s'està bloquejant de facto la democratització de l'energia i impedint la transició energètica", ha afirmat Roger Reixach, de Som Energia. La plataforma reclama avaluar l'estat real de la infraestructura a Catalunya, analitzar les inversions executades i detallar els incompliments en la qualitat del subministrament.

  • ACN / Jordi Bataller |
  • 30-04-2026

SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local