Estiu 2019

Gent gran i ofegaments: evitant el risc a l'hora de gaudir de la platja

Les malalties cardiovasculars, la tensió arterial i les baixades de sucre poden provocar mareig o una pèrdua momentània del nivell de consciència

Ramsés Martí 09-08-2019 9:24 Lectures 3406

Una gran part dels morts per ofegament d'aquest any eren majors de 65 anys. En molts casos, es pot sospitar que alguna malaltia crònica prèvia pot haver-hi influït.

Malalties cardiovasculars, metabòliques com la diabetis, o osteomusculars poden augmentar el risc de patir un ofegament.

Les malalties cardiovasculars , els problemes de control de la tensió arterial, les baixades de sucre en la diabetis... poden provocar mareig o una pèrdua momentània del nivell de consciència. Això, dins de l'aigua és potencialment mortal, ja que la persona pot no ser capaç de sortir-ne i de manera quasi immediata, respirar aigua i ofegar-se.

Així mateix una persona poc entrenada pot patir una estrebada muscular o una rampa. Aquest fet si es dóna en una zona profunda comportarà que no pugui mantenir-se flotant i amb la boca i el nas fora de l'aigua.

No oblidem tampoc que els extrems d'edat són especialment sensibles als canvis bruscos de temperatura.

-Escollir sempre platges amb servei de socorrisme i situar-nos propers al lloc de vigilància.

-Si no sabeu nedar, o la vostra condició física no us permet ser totalment autònom, mantingueu-vos a la riba on l’aigua no superi l’alçada de la vostra cintura.

-No entrar a l’aigua sol, i si és el cas, informar sempre a un acompanyant o usuari que entreu a l’aigua, on sereu i l’estona aproximada.

-Eviteu les hores de màxima insolació (12 a 16 hores).

-Evitar entrar a l’aigua amb bandera groga, aquesta indica que l’estat de la mar pot comportar dificultats a l’hora de sortir-ne. NO hi entreu si no sabeu nedar. No entrar ni apropar-se a la riba amb bandera vermella.

-Entrar a l’aigua de manera pausada, aclimatant-vos a la temperatura, sobretot després d’estar al sol o després de menjar.

-No fatigar-se, sortir de l’aigua davant qualsevol sensació de malestar, dificultat al respirar, tremolors o mareig.

-Per a nedar no cal endinsar-se, ni cal profunditat. Mantenir-se sempre on toquem fons.

-Si patiu malalties cardíaques, metabóliques (diabetis) o pulmonars consulteu al vostre metge de capçalera la conveniència o no de fer esforços a l’aigua.

-Porteu un penjoll o pulsera on indiqui si patiu alguna malaltia.

-Entrar a l’aigua no és una bona solució davant de marejos o malestar. Si us sentiu malament, aviseu al socorrista o feu que l’avisin. -

-Quedeu-vos a terra i a l’ombra.

-No confieu amb flotadors, pilotes, màrfegues…com a material de seguretat. NO ho són.

-En cas d’escollir algun tipus de material de seguretat trieu armilles salvavides homologades que us mantinguin sempre amb la cara fora de l’aigua. Aquestes han de ser de la vostra talla i han d’estar ben cordades.

-Si trieu una boia, utilitzeu models que disposin d’una corda o cinta que permeti la seva recuperació en cas de pèrdua. La boia NO és un salvavides, tant sols un ajut a la flotabilitat, no us mantindrà amb el cap fora de l’aigua si esteu inconscients.

-Si per qualsevol motiu teniu problemes per sortir de l’aigua, no us fatigueu, aferreu-vos a l'element flotant i demaneu ajut.

-Eviteu sempre zones de roques i espigons. Malgrat semblar zones segures, un canvi de vent pot tornar-les una zona perillosa.

-Si veieu algú amb problemes a l’aigua o creieu que en pot tenir, no dubteu, aviseu al socorrista i/o truqueu al 112. No intenteu entrar a buscar-lo. No el perdeu de vista i feu-li saber que ha estat vist i que l’ajut està en camí.

Ramsés Martí
Especialista en seguretat aquàtica

Cartes a la direcció

Publica aquí el teu article d'opinió, comentari, denúncia, agraïment, etc, envia'ns un e-mail a opinio@eixdiari.cat

Ensenyament

Pam! El TDAH té una base genètica!

Jordi Larregola

Els alumnes amb TDAH necessiten un entorn regulat, amb límits. Els costarà seguir-los, es perdran sovint, però la seva absència els descontrola encara més

ENQUESTA WEB

Si no han d'estudiar, ni treballar, ni fer la neteja obligada, ni el temps acompanya per sortir al carrer, ni el "no fer res" és una opció, què t'agrada fer a casa quan tens una estona per a tu?

Quan tens temps lliure a casa, quina és l'activitat de lleure que prefereixes fer?

Llegir
Veure la TV
Cuinar
Fer manualitats
Escriure
Meditar
Jugar
Altres