Escola pública

Sitges apressa Educació a fer un nou institut-escola per absorbir prop de 250 alumnes matriculats per sobre les ràtios

El govern local demana al Departament que planifiqui “seriosament” més enllà de la demanda d’I3

Sitges apressa Educació a fer un nou institut-escola per absorbir prop de 250 alumnes matriculats per sobre les ràtios. ACN

Sitges apressa Educació a fer un nou institut-escola per absorbir prop de 250 alumnes matriculats per sobre les ràtios. ACN

L’Ajuntament de Sitges urgeix el Departament d’Educació a planificar de forma imminent un nou institut-escola per donar cabuda als prop de 250 alumnes que aquest setembre han començat el curs matriculats per sobre les ràtios de les quatre escoles públiques del municipi. A totes hi ha com a mínim dos grups creats de forma extraordinària per assumir aquest alumnat, segons asseguren els equips directius, en una casuística que afecta tots els cursos de primària. “Cal un canvi de xip del Departament i no centrar-se només en quina demanda hi ha a I3, perquè ja no estem als anys 90”, ha criticat aquest divendres el govern local, que ha exigit “rigor” a la Generalitat per a què accepti l’oferiment d’espais per posar en marxa el nou centre educatiu.

L’alcaldessa, Aurora Carbonell, i la regidora d’Educació, Carme Gasulla, han carregat contra la Generalitat pel que consideren un “calendari improvisat” a l’hora d’atendre la demanda d’un municipi on no paren d’arribar famílies, sobretot estrangeres.

Tant des del govern com des dels centres educatius avisen, entre altres motius, que la falta d’un nou equipament educatiu pot acabar cronificant una segregació cada cop més evident. I és que els darrers cursos s’ha constatat com les famílies nouvingudes amb procedència nord-africana o sud-americana matriculen els fills a les escoles del centre de Sitges, mentre que els infants procedents de països nòrdics o centre-europeus opten per les escoles que hi ha a zones més residencials. “Ens preocupa que acabem tenint un problema inexistent anys enrere”, ha advertit Carbonell.

Durant una visita als instituts i escoles amb motiu de l’inici de curs, tant Carbonell com Gasulla han lamentat que l’any passat el Departament es comprometés a obrir un nou grup escolar per a 5è de Primària en un equipament educatiu provisional com a primer pas per a un nou centre educatiu, i que finalment això no s’hagi materialitzat.

“Ens van oferir barracons, que tant l’Ajuntament com les direccions dels centres vam refusar, i els vam proposar com a alternativa utilitzar equipaments municipals per esponjar la saturació de les escoles”, ha relatat Gasulla, que ha criticat que Educació va mantenir la porta oberta a aquesta possibilitat fins que al juliol ho va rebutjar.

El govern ha recordat que també ha posat a disposició del Departament uns terrenys a la nova zona en desenvolupament urbanístic, la Plana, per tal de construir el nou centre. La petició del nou institut-escola va en la línia de l'acord a què van arribar els grups parlamentaris al febrer per instar el Govern a posar-lo en marxa, fruit d'una compareixença a la cambra de totes les AFA.

La proposta d'un terreny cedit, però, tampoc ha estat acceptada, en un rebuig que l’executiu local diu que Educació argumenta per una baixada de la natalitat i de falta de demanda de noves escolaritzacions en etapa infantil.

“Però a Sitges no paren d’arribar noves famílies amb infants de tots els cursos de Primària”, s’ha queixat l’alcaldessa, que ha posat com a exemple els 24 infants matriculats nous a l’escola Miquel Utrillo. El govern local dona per fet que la matricula viva portarà encara més infants i apressa Educació a planificar un nou equipament “tenint en compte allò que realment passa al món, no amb les prediccions de natalitat”.

Des dels centres escolars reclamen que es resolgui la “saturació” que tenen a les aules. “Estem enfadats”, ha assegurat Enric Canalda, director de l’escola Miquel Utrillo, que ha relatat que tenir més alumnat els ha obligat a refer el projecte de coeducació amb què treballen a 5è i 6è, mentre les instal·lacions estan col·lapsades perquè no estan pensades per a tants infants. Ha posat com a exemple els pocs labavos de què disposen, o les limitacions del menjador, “de manera que sempre cal fer mans i mànigues per trobar solucions”.

Canalda ha estat també crític amb l’ampliació d’alumnes de 5è a la seva escola, “perquè al gener ja es veia a venir que hi hauria falta de places, però no es va comunicar el nou grup fins al juliol”. “Hem tornat a caure en els mateixos errors de sempre a l’hora de planificar”, ha assegurat.

Des de l’institut Joan Ramon Benaprès corroboren la necessitat de disposar d’un nou institut-escola, “perquè totes les classes d’ESO del municipi estan saturades”. El director, Samuel Valls, assegura que la matricula viva tensiona encara més uns grups que ja estan al límit, “i que fan que l’arribada d’un nou alumne al municipi hagi de passar per la comissió educativa per veure on el situen, perquè no hi ha espai a cap centre”.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!


Articles d'opinió


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local