Ajt Sant Pere de Ribes. Sessions participatives per definir el pressupost municipal de Sant Pere de Ribes
Redacció |
Sant Pere de Ribes
09-12-2013 18:37
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
Després de les trobades amb la ciutadania de dimecres i dijous de la setmana passada, l’equip de govern municipal té ara la mirada posada en incorporar aquells suggeriments i demandes que siguin de possible compliment dins l’estret marge de maniobra que el pressupost municipal pel 2014 els hi permet, tal i com va recordar el regidor d’Hisenda, Lluís Giralt. Paral•lelament, també falta tancar les complicitats polítiques i suports dels grups municipals que s’hi puguin sumar.
En aquests moments, ja s’ha pres nota de les primeres impressions ciutadanes, però encara resten les aportacions que es puguin fer aquest dimecres 11 i dijous 12 de desembre en les dues últimes reunions participatives sobre els pressupostos que tindran lloc, a partir de les set del vespre, a l’Escorxador de Ribes i a l’edifici de la Vinya d’en Petaca de les Roquetes, respectivament. Igualment, amb aquesta voluntat de donar veu a les persones, s’ha posat a disposició de la ciutadania l’adreça de correu electrònic de l’alcaldia (alcaldia@santperederibes.cat) perquè tothom qui ho vulgui faci arribar a l’alcaldessa les seves consideracions, suggeriments o propostes d’actuacions. Sobretot aquelles relacionades amb millores o manteniment de la via pública i dels equipaments en general, doncs des del govern municipal es considera que el municipi va endarrerit en aquest àmbit i per això es destinarà una significant partida d’inversions amb prop de 400.000 euros que es gestionarà segons les preferències i prioritats detectades.
En la seva intervenció de l’altre dia, l’alcaldessa, Anna Gabaldà, va introduir als assistents en els pressupostos i en l’esforç que s’està fent per obrir la seva elaboració a la ciutadania. En aquest sentit, Gabaldà va destacar que és el primer cop que els veïns i veïnes del municipi poden dir la seva en la planificació de la despesa municipal i que, si bé aquest any no han tingut “prou temps per realitzar el procés participatiu que haguéssim volgut, no podíem deixar passar l'oportunitat de canviar la tendència i marcar un abans i un després en les pràctiques polítiques del nostre ajuntament”. Així mateix, agafà el compromís de millorar aquest procés de cara al pròxim any i portar a debat les taxes i el pressupost conjuntament. Per la seva part, el regidor d’Hisenda, Lluís Giralt, va desglossar les xifres d’ingressos i despeses i va fer una explicació de la situació actual dels comptes de l’ajuntament, que també estan a l’espera de la liquidació definitiva de l’empresa municipal Garraf Promocions.
L’acte va servir per desglossar un pressupost que ronda els 21 milions d’euros, dels quals bona part han d’anar destinats a fer front a la despesa ordinària i a les obligacions que té l’ajuntament, com els sous dels treballadors municipals o el deute contret. L’ajuntament destina gairebé 9 milions d’euros a la despesa de personal, 7’5 milions d’euros a despesa corrent i de serveis i prop d’1’2 milions d’euros a transferències corrents (subvencions a entitats i associacions, bàsicament). Així mateix l’ajuntament hauria de pagar l’any que ve 250.000 euros d’interessos de préstecs i amortitzar-ne uns 2 milions d’aquests. Pel que fa a les inversions, el govern local li agradaria destinar 600.000 euros compromesos a inversions en equipaments i els 400.000 euros en inversions de manteniment. En aquest apartat, el regidor d’Urbanisme, Medi Ambient, Habitatge i Patrimoni, Joan Garriga, va explicar que l’executiu continuarà donant prioritat a aquelles actuacions que tenen contemplades en el seu pla de xoc (com l’obertura de la Casa de la Vila, la recuperació d’espais i equipaments públics, etc.), però que algunes d’aquestes actuacions miraran de fer-les tan aviat com es pugui, per fases i, algunes d’elles, “a través de plans d’ocupació o polítiques actives que permetin donar una certa resposta a la situació d’atur que pateix el municipi i que ens preocupa tant”. Garriga també ha apuntat la voluntat d’obrir una línia per a la rehabilitació de façanes, mesures relacionades amb l’accessibilitat als habitatges, una millor gestió dels habitatges públics i obrir la possibilitat a noves línies de treball com el cooperativisme.
L’alcaldessa ha volgut palesar el caràcter auster dels pressuposts, si bé es treballarà per “esprémer al màxim i treure'n el millor suc per tal de fer front a l'atur laboral, contra el fre a l'emprenedoria, contra l'apatia cultural, i sempre a favor de la cohesió social del nostre municipi”. És per això, que des del govern ja s’ha manifestat la voluntat de prioritzar l'atenció als veïns i veïnes que ho estan passant pitjor i “lluny de posar pedaços al risc d'exclusió social, haurem de cercar polítiques transversals que, mitjançant actuacions conjuntes en els camps de serveis socials, habitatge, formació i ocupació, ajudin a sortir de l'atzucac al que ha abocat la crisi a una part important de la nostra ciutadania”, ha afegit Gabaldà.
En el torn de preguntes i intervencions del públic assistent a les sessions participatives del dia 4 i 5 de desembre (una quarantena de persones en total), les temàtiques més recurrents fins ara han estat relacionades amb la via pública, amb el manteniment i neteja dels carrers, l’enllumenat i els equipaments públics. També s’ha manifestat la preocupació de la reducció d’horaris escolar i del poc aprofitament que se’n fa de les instal•lacions dels centres educatius fora de la jornada lectiva. La despesa en la gestió de residus, les quotes urbanístiques, els itineraris de vianants, la situació dels equipaments sanitaris en generals o les zones d’aparcament, han estat alguns altres assumptes que s’han tractat.
Les dues reunions d’aquesta setmana donaran més protagonisme al públic assistent i han de servir per concretar prioritats d’actuació i d’inversió, principalment.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.
Subscriu-te ara!