Almenys 15 ferits en el xoc d'un tren de l'R4 contra un mur de contenció caigut sobre la via a Gelida. ACN
ACN |
Gelida
20-01-2026
| Actualitzat 21-01-2026 10:24
Una persona ha mort i 37 han resultat afectades -5 greus, 6 menys greus i 26 lleus- en el xoc d'un tren de l'R4 contra un mur de contenció caigut sobre la via a Gelida. Renfe havia informat en un primer moment que la víctima mortal era el maquinista, però després ha indicat que encara no ho podia confirmar. Es tracta d'una persona que viatjava a la cabina del maquinista. El SEM ha mobilitzat 37 ambulàncies i els Bombers hi han enviat 38 dotacions amb 70 efectius. També hi ha un equip conjunt d'ambdós cossos d'emergències. Els Mossos han enviat una quinzena de dotacions policials, entre Unitats de Seguretat Ciutadana i ARRO. El 112 ha rebut 28 trucades. Protecció Civil ha situat en alerta el pla Ferrocat.
El sinistre ha tingut lloc entre Gelida i Sant Sadurní d'Anoia. Protecció Civil ha explicat que a les nou de la nit i dos minuts s'ha rebut l'avís al telèfon d'emergències 112 d'una col·lisió d'un tren amb passatge que anava de Sant Vicenç de Calders a Manresa a l'altura del punt quilomètric ferroviari 64. A conseqüència del xoc frontal amb el mur, el comboi hauria descarrilat.
Des del lloc de l'accident, el cap d'intervenció dels Bombers, Claudi Gallardo, ha indicat que probablement el mur ha caigut per una esllavissada, tot i que no està del tot confirmat, i el tren hi ha impactat. Adif ha informat, per la seva banda, que el mur s'ha desprès a causa del temporal. El primer dels vagons ha xocat de manera frontal contra el mur "de forma important" i ha quedat "deformat".
Renfe ha explicat que ha calgut interrompre la circulació entre les estacions de Sant Sadurní d'Anoia i Gelida per la col·lisió i que tècnics d'aquesta companyia i d'Adif s'han desplaçat al lloc de la incidència. A més, s'han activat mitjans d'ajuda externa.
Al lloc de l'accident s'hi han desplaçat operatius del SEM, Bombers, Mossos i Policies Locals. També s'hi ha desplaçat la consellera d'Interior, Núria Parlon, al costat de la de Territori, Sílvia Paneque, i del conseller de la Presidència, Albert Dalmau. També ho ha fet el delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto.
En compareixença davant dels mitjans, Parlon ha explicat que el balanç ha estat d'una víctima mortal -no n'ha donat més detalls perquè encara no s'ha pogut contactar amb la família-, i 36 afectats, 5 dels quals ferits greus (2 traslladats a Bellvitge, 1 a Vall d'Hebron, 1 a Mútua de Terrassa i 1 a Moisès Broggi), 6 menys greus (2 a Sant Boi, 2 a l'Hospital Camils, 1 al Broggi i 1 a Bellvitge) i 26 lleus (8 d'ells a l'Hospital de Vilafranca i 8 a l'Hospital de Martorell, mentre que la resta no ha calgut ingressar-los a cap centre hospitalari). La majoria dels ferits són del primer vagó.
La jutgessa de guàrdia de Vilafranca del Penedès s'ha desplaçat com a cap de la comissió judicial al lloc de l'accident per procedir a l'aixecament del cadàver i obtenir les informacions inicials sobre els fets, ara sota investigació judicial.
En aquest sentit, els Mossos han explicat que han activat efectius de la Unitat de Drons per tenir una visió des de l'aire de com s'ha produït l'accident. El lloc del sinistre queda preservat perquè l'Àrea Central Aeroportuària i de Transport Públic faci la investigació per determinar-ne les causes, un cop s'hagi procedit a l'aixecament del cadàver.
Els Bombers han apuntalat el mur de contenció i el tren per estabilitzar-los i han evacuat els ferits fora de la "zona calenta" per ser atesos pel SEM. També ha estat necessari excarcerar una de les persones que estava a l'interior del comboi, una operació que ha durat més d'una hora.
El sinistre ha tingut lloc a prop d'una urbanització anomenada Casablanca i en aquest indret s'ha habilitat un espai per als familiars, al Centre Cívic situat al carrer de les Moreres.
L'alcalde de Sant Sadurní d'Anoia, Pere Vernet, ha explicat que al tram on hi ha hagut l'accident no havia passat "mai res", i ha atribuït el despreniment del mur contra el qual ha xocat el tren a les pluges de les últimes hores.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ingressat a l'hospital per una osteomielitis púbica, està seguint amb atenció i preocupació l'accident en contacte amb el conseller Dalmau i les conselleres Paneque i Parlon. També amb la consellera Pané.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!





