Política municipal

Els socialistes de l’Alt Penedès-Garraf debaten sobre l’amenaça de la desinformació a Mediona

 militants i simpatitzants del PSC de la Federació Alt Penedès-Garraf s’han reunit en una nova sessió d’impuls ideològic. PSC

militants i simpatitzants del PSC de la Federació Alt Penedès-Garraf s’han reunit en una nova sessió d’impuls ideològic. PSC

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Aquest dissabte, a Mediona, diferents militants i simpatitzants del PSC de la Federació Alt Penedès-Garraf s’han reunit en una nova sessió d’impuls ideològic de la sèrie de trobades “Socialistes, enraonem!”, amb un tema clau en el focus de la discussió: l’amenaça de la desinformació i l’auge dels populismes que ataquen els valors democràtics i de progrés.

Servand Casas, secretari d’Impuls Ideològic de la federació socialista i alcalde de Mediona, ha presentat els dos ponents de la sessió, el senador i professor titular de Ciència i Política de la UAB, Gabriel Colomé, i el periodista i director d’El Periodico de Catalunya, Albert Sáez, i ha posat en valor la dinàmica de debat generada.

Per la seva banda, el primer secretari de la Federació, Albert Tort, ha defensat que “des del PSC, encara que sigui a contracorrent, volem motivar la reflexió serena, el pensament crític i el contrast d’opinions i fonts per fer front a la desinformació interessada que s’amplifica a les xarxes i que sovint fa un ús simplista de la comunicació amb missatges continus per generar soroll des del populisme que busca generar confrontació, però poc contingut constructiu”. Tort ha recordat que “ja en les guerres històriques, la desinformació ha estat una arma molt utilitzada per generar estratègies de confusió”.

Gabriel Colomé ha explicat que la diversitat de canals de comunicació ha canviat el panorama, i que “el populisme en sentit negatiu sovint crea una atmosfera per convertir els polítics no en rivals, sinó en enemics, per desprestigiar els valors socials i institucionals, apel·lant a l’emoció i no a la racionalitat” i ha posat exemples, tant a EEUU, com a Espanya amb el naixement de VOX, com a Catalunya en l’etapa del “procés”. Colomé també ha afirmat que “cal pensar en la microeconomia i recuperar aquella gent que, en aquest marc, no se sent prou identificada amb el sistema democràtic i amb els valors socials de progrés compartit”, després de crisis i guerres comercials que impacten en els problemes del dia a dia de la gent i també en l’anomenat “ascensor social”, però que alhora requereixen serveis públics i institucions per fer-hi front. També ha afirmat que, com es veu amb els moviments populistes a escala global, és molt perillós l’enfocament que “la llibertat no necessita democràcia”. Colomé ha demanat que es promogui un pensament obert i generalista, no només especialista, i ha afirmat que “els problemes existeixen, i els hi hem de donar solucions possibles amb pedagogia, perquè sinó els populismes en sentit negatiu, com les extremes dretes, prometen la solució fàcil”.

Per la seva banda, Albert Sáez ha apel·lat a “recuperar, al periodisme i a la societat, els valors del moviment de la Il·lustració, amb informació, pensament crític, democràcia i el valor de la ciència”, en uns moments en què l’acceleració i la necessitat d’informació immediata no ho afavoreixen. Sáez ha lamentat que “actualment, mentir i expandir la mentida és més ràpid i més barat” i per això “cal revertir la famosa frase de una imatge val més que mil paraules, i aprofundir i contrastar”, especialment donant importància “a la classe mitjana, perquè si no hi ha classe mitjana, no hi ha consum, ni empresa, ni millora de la societat”. Ha afegit també que “la desinformació sovint intenta desacreditar encara més les institucions, davant d’aquests problemes i reptes socials creixents”. Davant d’això, ha demanat que “estimeu als mestres” i ha apostat perquè “la ciència, la informació i formació, pesin més que la manipulació i la desinformació”.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local