Habitatge

L’habitatge social, un sostre per a tothom?

Plaques vivenda protecció oficial. Eix

Plaques vivenda protecció oficial. Eix

La Constitució de 1978 diu a l’article 47:

“ Tots els espanyols tenen dret a disposar  d’un habitatge digne i adequat. Els poders públics promouran les condicions necessàries i establiran les normes pertinents per a fer efectiu aquest dret, regulant la utilització del sòl d’acord amb l’interès general per impedir l’especulació. La comunitat participarà de les plusvàlues que generi l’acció urbanística dels ens públics”

A Catalunya

Llei 18/2007 del dret a l’habitatge ( la primera norma integral que s’aprovava a Espanya i, per tant, defensava el dret de la ciutadania a l’habitatge).

Històric és que des de la Llei del sòl de 1956 fins a la seva reforma el 1975 en el seu Text Refós, s’introdueixen mesures de previsió de sòl per l’habitatge social, amb el nomenclàtor HPO. A Catalunya les reserves arriben fins un 40%, és a dir els planejaments derivats fixen una gran  exigència de reserva de sòl protegit. Dels anys 80 fins la crisi de les hipoteques subprime en els EEUU en el 2007 a Espanya es varen construir habitatges protegits HPO, amb ajuts econòmics públics, però la realitat és que molts d’ells en aquest període agafaran el camí especulatiu que oferia el mercat i preferien desqualificar l’habitatge per posar-lo a la venda en el mercat lliure.

Conclusió

Espanya, en general, no ha tingut una política adient amb el tema de l’habitatge. Ni de compra assequible i menys amb la de lloguer, però sobretot en el de lloguer social, a diferència d’altres països de la UE.

Oportunitat

És ara que amb la injecció del Banc Central Europeu, per acord de la Comissió, que s’han posat per primera vegada recursos econòmics amb la missió de pal·liar la crisi econòmica, també produïda per la pandèmia del Covid (C19) i incidir en el mercat de l’habitatge entre altres sectors econòmics. Si no som eficients en els Next Generations i deixem passar aquesta innegable oportunitat perdrem el tren de posar-nos al dia i cobrir els objectius dels ODS i la millora del clima.

Si realment l’habitatge tal i com preveu la C78 és un sostre per tothom, aprofitem per corregir els errors comesos.

Posem-nos, tots i totes, les piles d’una vegada!!!!

Així ho veig

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local