COMARCA

Terra Madre i Salone del Gusto 2008

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Aquesta màgia de la retrobada amb la terra i els seus productes, en una de les ciutats més industrials d’Itàlia, ha estat possible perquè Itàlia fa temps que creu en el filosofia s’Slow Food: les forces positives de l’aliment bo, net i just, font de plaer per sobre de tot. El plaer que et dóna una alimentació bona i equilibrada, justa, que no malmet el planeta, que et permet viure, que no et posa malalt, perquè l’aliment és un dret irrenunciable, és humanitat, no és una simple mercaderia amb la qual fer diners.

Aquesta fira dóna a conèixer l’altra cara del planeta alimentari i fa comprendre les característiques i la història d’uns productes excel·lents però poc coneguts. Perquè conèixer les excel·lències és, a més, la millor manera d’aprendre a reconèixer i comprendre millor també el nostre aliment quotidià. L’agricultura és modernitat perquè es verifica la qualitat del producte en la persona, la seva salut i la seva llibertat.

Vull destacar de la inauguració les paraules del president d’Slow Food: “orgullosament indignats en comprovar que la política internacional no ha sabut trobar els 22 mil milions de dòlars que demanava la FAO per solucionar la fam del món, però sí que han trobat 2 bilions de dòlars per salvar la banca!! Aquest 2008 ha augmentat en 100 milions els famolencs.”

Hem viscut una concentració d’energies positives i d’esperança que ara ens cal mantenir i difondre. Una mena d’Olimpíades de l’aliment on tots som guanyadors: 506 expositors italians més 114 d’internacionals, als quals cal sumar els productes tutelats per Slow Food, els baluards: 161 d’italians i 96 d’internacionals de 46 països diferents. Més de 62 mil m2 dedicats als aliments dels quals el 48% de la superfície està dedicada a activitats didàctiques, educatives i de degustació.

Tots dos esdeveniments confirmen que la biodiversitat és possible quan les coses es fan bé i la gent ho valora, perquè hi ha gent que es creu el que fa i, sobretot, creu que l’aliment és sagrat, no pur negoci. I l’organització valora el producte i això es nota perquè no hi ha un plus de mitjans o de màrqueting per vendre. La qualitat és l’únic aval. És l’orgull de qui produeix el que preval.

Destacar l’èxit de vendes dels dos baluards catalans que han tornat a casa amb les mans a les butxaques, la Malvasia de Sitges i la mongeta del ganxet, després que els seus productors, pagesos de Gallecs, l’Hospital de Sant Joan i el celler Vega de Ribes, fesin l’esforç de ser-hi a Torí i el desig que arribi aviat el 2010 per tornar a Torí més carregats que mai.

7.142 delegats vinguts de 153 països diferents han participat a Terra Madre: agricultors, criadors, pescadors, productors artesans, cuiners, professors universitaris i representants d’instituts d’investigació, estudiants i músics. 1.652 comunitats de l’aliment que s’han compromès a reforçar les modalitats de producció local, tradicional i sostenible. Terra Madre representa la globalització positiva, dóna veu a qui no es resigna enfront el model homologador, deshumanitzador i totalitzador d’aquells que apliquen a la matèria viva les normes alienants de la indústria; les comunitats de Terra Madre es reuneixen per a proclamar que la producció d’aliments ha de mantenir una relació harmònica amb l’entorn natural; per afirmar la dignitat cultural i científica de les pràctiques tradicionals; per a dialogar sobre una perspectiva de futur que retorni a la terra el centre de la temàtica mundial, per una agricultura de dimensió local i humana, un model de vida alternatiu; per a retornar als seus països d’origen amb la càrrega positiva de sentir-se d’una autèntica “comunitat de destí”, com nosaltres.


Montserrat Esquerda

Slow Food del Garraf

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local