-
Tribuna
-
Juan Luis Ruiz
- Vilanova i la Geltrú
- 26-01-2026 22:12
2026: avancem en la Vilanova i la Geltrú que volem ser. Ajuntament de Vilanova
L’alcalde Juan Luis Ruiz fa balanç de l’inici de 2026 i traça els grans reptes i projectes de futur de la ciutat: millora dels serveis públics, nou servei de neteja, equipaments culturals, habitatge, seguretat, economia i el nou hospital
L’inici d’aquest 2026 ens arriba marcat per fets rellevants tenen un impacte directe en el nostre dia a dia. La crisi ferroviària que estem vivint aquests dies ha fet evident d’una manera colpidora fins a quin punt el bon funcionament dels serveis públics és essencial per a la vida quotidiana i el desenvolupament econòmic i social del territori. En aquest context, en primer lloc vull expressar el condol i solidaritat per les persones que han perdut familiars i amics en aquests fets tràgics.
En aquest escenari complex, des del món local continuem tenint un paper clau per reivindicar, amb una mirada constructiva, la planificació i la inversió necessàries per poder garantir als ciutadans i ciutadanes uns serveis públics que facilitin la vida diària i el desenvolupament professional i personal. Aquest serà sens dubte un capteniment que ens guiarà des de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú aquest any 2026, un any clau per avançar cap a la ciutat que volem ser.
A Vilanova i la Geltrú hem començat el nou any amb energia renovada i amb la convicció que encetem uns mesos decisius per consolidar projectes importants tant per al present com, sobretot, per al futur de la ciutat. Ens acostem a l’últim any del mandat, i això ens empeny a treballar amb encara més determinació perquè moltes de les iniciatives que hem impulsat es materialitzin i siguin perceptibles per als vilanovins i les vilanovines.
El primer exemple n’és el nou servei de neteja viària, que va començar a funcionar l’1 de gener. La posada en marxa d’aquest servei essencial que hem renovat suposa, sens dubte, una fita destacada del mandat. Des del primer dia, una de les prioritats del govern municipal ha estat treballar intensament per dignificar l’espai públic, l’espai on convivim els vilanovins i les vilanovines. Calia actuar per revertir el deteriorament acumulat de fa anys en els serveis de la via pública i el manteniment dels carrers.
Des de l’inici de l’any el nou servei de neteja funciona amb un increment de 20 persones, amb una plantilla total d’un centenar, per a les diferents tasques i torns. Igualment, pel que fa a la recollida de residus, s’ha començat a introduir un augment de les freqüències del servei, fruit del nou contracte, i progressivament durant la primera meitat de l’any s’han d’incorporar nous vehicles, serveis i contenidors. El canvi que haurà viscut la ciutat d’aquí a un any, pel que fa a aquests serveis essencials, serà notable; segur que els veïns i veïnes percebrem una millora clara de la imatge urbana i del confort als carrers.
El 2026 també serà un any en què veurem com projectes clau de futur faran passos endavant. La tercera biblioteca pública, per exemple, que s’ubicarà a l’edifici de les Calderes. Ja disposem del projecte i ara toca avançar per fer-lo realitat. Ens il·lusiona especialment aquest projecte, que té la virtut de dotar la ciutat d’un nou equipament cultural públic, que dinamitzarà la vida comunitària al barri de Mar, i alhora donarà una nova vida a un edifici emblemàtic del nostre llegat històric industrial.
També avançarà la reforma de la Casa de Santa Teresa, que serà la base d’una renovació del projecte museístic de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Igualment, anirà prenent forma el nou centre d’acollida turística, vinculat a la reforma del parc de Ribes Roges que just aquests dies s’està començant a executar.
És clar que continuarem fent passos ferms perquè el nou hospital sigui una realitat en uns anys. Ben aviat podrem presentar, de la mà del Departament de Salut, el pla funcional d’aquesta futura infraestructura sanitària, que ha de prestar i dignificar l’atenció que necessita la poblacióde Vilanova i la Geltrú i del Garraf.
Som, doncs, davant d’un any clau i engrescador, però també ple de reptes. Un dels principals és continuar treballant per fer l’habitatge més accessible. Aquest és un repte prioritari. Des del govern municipal hem impulsat projectes importants per a la promoció d’habitatge protegit i aquest mateix any començaran a executar-se.
Un altre àmbit fonamental és garantir la bona convivència a tota la ciutat, a tots els barris. Aquest ha estat i continua essent un dels grans valors de Vilanova i la Geltrú. Uns dels principals instruments per preservar-la és la presència dels nostres agents al carrer, per això aquest any continuarem avançant per assolir una dotació de la Policia Local adequada al volum i a les necessitats del municipi.
L’impuls d’una economia amb valor afegit i amb futur és un altre repte estratègic. Com ja hem fet durant aquests primers anys de mandat, continuarem desplegant les eines que tenim a l’abast, també des de l’àmbit urbanístic, per afavorir la reindustrialització. Aquest model econòmic també passa per potenciar els actius diferencials del territori. La formació vinculada al sector ferroviari i a l’anomenada “anella ferroviària” ha de permetre consolidar un pol generador d’activitat, coneixement i ocupació. La innovació és clau, i en aquest àmbit comptem amb agents de primer nivell com Neàpolis o la UPC, entre d’altres.
Tampoc podem obviar els reptes que afronten altres sectors econòmics. D’una banda, el comerç ha de fer front als canvis que viu el sector a nivell global i des de l’administració seguirem reforçant les polítiques de suport perquè continuï essent un dels motors de capitalitat de la ciutat. I d’altra banda, també afronta reptes importants el sector pesquer. Des de l’Ajuntament som al seu costat perquè volem que continuï sent una activitat viable i amb futur, pel benefici de tots.
Estem construint la Vilanova i la Geltrú del demà: una ciutat on tothom pugui desenvolupar el seu projecte vital. Ho fem millorant el present, però també assentant les bases del futur, teixint aliances i complicitats per generar projectes sòlids i transformadors. Mantindrem, fins al final del mandat, una manera de governar basada en l’escolta, el diàleg i la suma d’esforços.
Encarem el 2026 amb il·lusió i alhora amb el sentiment de responsabilitat que hem mantingut fins ara, i amb realisme també. Hem de tenir presents condicionants interns, com la situació de sanejament econòmic que viu l’Ajuntament; i també estem atents a factors externs, com el context polític del país i els moviments geoestratègics globals. Encetem un any decisiu en què Vilanova i la Geltrú ha de continuar projectant tot el seu potencial per avançar cap a la ciutat que volem ser.
Que tinguem un molt bon 2026!
Juan Luis Ruiz López
Alcalde de Vilanova i la Geltrú
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!