Ja ens segueixes? Afegeix Eix Diari com a mitjà preferit a Google i no perdre't les nostres notícies
-
Tribuna
-
Josep Maria Ràfols
- Vilanova i la Geltrú
- 30-07-2026 11:54
Josep Masalles Román
El ‘caçador’ d’eclipsis vilanoví Josep Masalles Román és el ciutadà d’Espanya que té acreditat haver vist més eclipsis de sol: 43 en total
Mundialment, ocupa el 12è lloc en aquest llistat de les persones que tenen acreditat haver vist més eclipsis de sol. President de l'Aster, l'Agrupació Astronòmica de Barcelona, parla amb entusiasme d’un espectacle que no es veu a la nostra terra des del 1905 i que no es tornarà a veure fins al 2180. Masalles ens anima a veure l’eclipsi del 12 d’agost.
P -A on recomanes que vagin els nostres lectors a veure l’eclipsi del 12 d’agost?
R -Aquest eclipsi és complicat perquè és molt baix, es produirà quan el sol estarà molt a prop de la posta, a l’horitzó. Començarà al Garraf a uns 10 o 12 graus d’altura i, en el moment que el sol estigui completament tapat per la lluna, el moment més important, ja es trobarà a només 4 graus. Serà difícil de veure des de qualsevol nucli urbà. Caldrà anar a una muntanya o a un lloc molt pla on es pugui veure l’horitzó a l’oest. A més, pot haver-hi boires o núvols baixos. És recomanable baixar cap al sud o cap a les Terres de Ponent. Els millors llocs de Catalunya seran les Terres de l’Ebre o el Segrià, al sud de Lleida. El millor lloc de la costa seria Peníscola, que tindrà la centralitat exacta.
A dalt, les línies vermelles delimiten la visibilitat de l’eclipsi a la península Ibèrica. A baix, la mateixa línia vermella delimita els llocs propers on només es podrà veure l’eclipsi parcial (a sobre) i on es podrà veure l’eclipsi total (a sota)
P -No es veurà igual a totes les poblacions del Garraf?
R -A Sitges no es veurà el moment àlgid, quan el sol quedi del tot tapat. A Vilafranca, tampoc. En aquests llocs només es veurà un eclipsi parcial, no total. La línia que marca a on es deixa de veure passa per les Roquetes i la platja de l’Home Mort. Des de Vilanova es podrà veure, si el temps ho permet, des d’un lloc elevat o des del moll de ponent, on hi ha aquelles lletres grosses amb el nom de Vilanova. Però, això sí, pot ser que hi hagi molta gent. Altres opcions poden ser la Collada, a la Talaia.
P -A quines hores es podrà veure l’eclipsi a les zones on sigui possible veure’l?
R -Des de dos quarts de vuit a dos quarts de nou. De les 19:30 h a les 20:30 h. La franja en què es podrà veure el moment en què la lluna tapi totalment el sol és d’uns 300 kilòmetres d’amplada. Seguint la costa, va des de Vilanova fins una mica més avall de València.
P -Es farà fosc del tot?
R -Es farà fosc, però no fosc del tot.
Possibles col·lapses a l’AP7
P -Si tothom va cap al sud a veure l’eclipsi, pot haver-hi problemes greus de circulació?
R -L’AP7 pot quedar col·lapsada perquè serà el camí que tothom agafarà per anar a les Terres de l’Ebre. L’anada, encara, perquè pot ser escalonada. Però a la tornada, si tothom intenta tornar a casa a la mateixa hora, aquesta autopista pot quedar encara més col·lapsada. A més, s’hi podria sumar el tema dels incendis, aquest any tan prolífics. És un gran esdeveniment. S’espera que vindrà molta gent de França i d’altres països d’Europa. Espanya esperava 10 milions de persones, segons va dir el secretari d’Estat de Ciència, Innovació i Universitats, quan va fer al Liceu la presentació de la iniciativa ‘Catalunya mira al cel’. Jo crec que és exagerat.
A l’eclipsi total de sol del 1999, a França, la gent es va quedar a l’autopista sense poder veure l’eclipsi perquè, a més, van posar un peatge a l’autopista i van haver d’aixecar les barreres.
La Generalitat té un dispositiu preparat. Volen desviar molta gent cap a Lleida. Hi haurà llocs on els mossos tallaran la circulació. Estan preparant un dispositiu molt important.
Observant un eclipsi des de Bella Vista, a l'Argentina
Emocions mai sentides
P -La contemplació d’un eclipsi total de sol, una cosa mai vista per la immensa majoria de la població, pot provocar emocions també mai sentides?
R -Sí, sens dubte. A tots els eclipsis totals de sol he vist una emoció molt intensa. He vist gent abraçant-se, cridant, altres plorant... Tothom aplaudeix. No he vist ningú que quedi indiferent.
P -Suposo que, en l’àmbit de les emocions, com en qualsevol espectacle de la naturalesa, o de qualsevol espectacle humà, aquests nivells d’emoció deuen anar des de zero fins a l’infinit, segons la sensibilitat de cada persona davant d’una cosa molt bella que la gran majoria no ha vist mai.
R -I tant! Tothom ho viu d’una manera o altra, segons la seva sensibilitat. Però la bellesa intrínseca del fet és inigualable. És l’espectacle còsmic més inigualable que hi ha. Un altre espectacle de la naturalesa, com un volcà en erupció, és un espectacle destructiu. L’eclipsi, no. És pura bellesa.
P -Quines van ser les teves reaccions en els eclipsis totals de sol que has presenciat? En recordes alguna especialment?
R -La gent que no ho havia vist mai, no s’imaginava el què es trobaria. Puc intentar explicar-ho, però és una cosa molt superior al que jo pugui ser capaç d’explicar. Que se’n vagi el sol..., poca broma. Imagina’t, els nostres avantpassats que no sabien que estava a punt d’haver-hi un eclipsi i es van trobar de sobte que el sol desapareixia. Evidentment, havien de pensar en esperits, en mites, en supersticions. Ara, la meteorologia falla, però la previsió dels eclipsis no.
El president de l'Aster, en un viatge per observar un eclipsi des del llac Turkana, a Kenya
P -Quan acabi l’eclipsi empalmarà gairebé amb la posta, oi?
R -Exacte. Quan el sol desaparegui darrere les muntanyes o darrere l’horitzó encara no haurà recuperat el 100% de la seva imatge, encara estarà parcialment tapat per la lluna.
P -La durada de l’ofuscació total del sol serà diferent d’un lloc a l’altre.
R -Sí. A Vilanova durarà entre 13 i 17 segons, segons el lloc, però a les Terres de l’Ebre durarà un minut i mig. Però a Cubelles ja seran 30 segons. A Tarragona, un minut. A les Terres de l’Ebre un minut i 30 segons o un minut i 40.
P -En el cas que no puguem veure l’eclipsi, perquè el cel estigui ennuvolat, igualment podrem experimentar sensacions no habituals?
R -Sí. Però en aquest eclipsi se n’experimentaran menys que en altres, per això que t’he dit que es produirà a molt poca alçada. Quan l’eclipsi es produeix molt més alt, la diferència de lluminositat es nota molt més.
P -Baixarà la temperatura?
R -Sí, però no tant com si l’eclipsi es produís molt alt. En estar baix, pot ser que hi hagi gent que no ho noti. A dos quarts de nou del vespre (20:30 h) es notarà menys. La temperatura baixarà, però menys de dos graus.
P -Quin seria el millor punt de la península per veure’l?
R -Seria Astúries... però el problema és que allà hi ha un 60% de possibilitats que hi hagi núvols.
P -Val la pena intentar fotografiar-ho, amb el mòbil o amb una màquina de retratar o, millor, tractar de gravar-ho en el lloc del cervell on es guarden les emocions?
R -Evidentment, millor guardar-lo on es guarden les emocions.
P -Encara hi ha gent que no sap que no es pot mirar aquest fenomen sense ulleres protectores, mirant directament al sol?
R -Alguns saben que te les has de posar, però no saben que te les has de treure en el moment de la totalitat, quan el sol queda del tot tapat. La vista de la lluna tapant totalment el sol l’has de veure sense filtre. Si no et treus les ulleres en el moment de la totalitat no veus res. És a dir, de les 19:30 fins a les 20:30, aproximadament i depenent del lloc d’observació, has de portar les ulleres posades. Quan la lluna tapi el sol completament, te les has de treure durant aquell curt termini, entre 17 segons i un minut i mig, en el que es veu la lluna tapant totalment el sol. Després t’has de tornar a posar les ulleres.
En l'eclipsi del 12 d'agost, la lluna farà un recorregut davant del sol similar a aquest, fotografiat a l'Iran el 1999
P -La lluna no taparà el sol de cop. Començarà per algun cantó i anirà progressant fins a tapar-lo completament. Per quin cantó començarà a tapar-se el sol?
R –La lluna començarà a tapar el sol des de la dreta i una mica avall. Si fos un rellotge, començaria entre les 4 i les 5.
Perles de Bally, i anells de diamant i protuberàncies
P -Acompanyant un foto d’un eclipsi del 2017, expliques que en aquell cas es van veure protuberàncies, perles de Bally i anells de diamants. Quina d’aquestes coses es podran veure el pròxim dia 12 i què són cadascuna?
R –Es podran veure totes aquestes coses. La lluna no és totalment circular, té valls i muntanyes i alguns d’aquests queden fora de la zona que cobreix el sol. Les perles de Bally són les llums que es filtren entre les muntanyes i valls de la lluna. L’anell de diamants és l’últim raig de llum que es filtra entre les muntanyes de la lluna. Les protuberàncies són les flamerades del sol.
Els animals i les plantes
P -Com reaccionaran els animals a aquest enfosquiment sobtat?
R -Els animals ho notaran. Però ho notarien molt més si l’eclipsi fos més alt. Ho noten segons els seus instints. Si una gallina veu que es fa fosc, creu el dia s’ha acabat i que li toca anar a dormir. Altera el seu comportament. A Kènia recordo una cabra que es va esverar i es va posar a cridar enfollida. A Austràlia els ocells es van posar a cridar com bojos. I a vegades ens ha passat el revés. Els ocells que estan cridant, en el moment de l’eclipsi, callen. I fins i tot els insectes. Aquests animals només surten de nit. A Mèxic, a les 12 del migdia hi va haver un eclipsi i van sortir tots i es van posar a picar-nos.
P -Has notat alguna reacció en alguna mena de plantes?
R –Jo no ho he vist, però he llegit que algun botànic ho ha experimentat.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!També pots escollir Eix Diari com a font preferida de Google i no perdre't les nostres notícies
- Albinyana
- Argençola
- Avinyonet del Penedès
- Banyeres del Penedès
- Bellprat
- Bellvei
- Bonastre
- Cabrera d'Anoia
- Calafell
- Canyelles
- Capellades
- Carme
- Castellet i la Gornal
- Castellolí
- Castellví de la Marca
- Copons
- Cubelles
- Cunit
- El Bruc
- El Montmell
- El Pla del Penedès
- El Vendrell
- Els Hostalets de Pierola
- Font-rubí
- Gelida
- Igualada
- Jorba
- La Bisbal del Penedès
- La Granada
- La Llacuna
- La Pobla de Claramunt
- La Torre de Claramunt
- L'Arboç
- Les Cabanyes
- Llorenç del Penedès
- Masllorenç
- Masquefa
- Mediona
- Montmaneu
- Òdena
- Olèrdola
- Olesa de Bonesvalls
- Olivella
- Orpí
- Pacs del Penedès
- Piera
- Pontons
- Puigdàlber
- Rubió
- Sant Cugat Sesgarrigues
- Sant Jaume dels Domenys
- Sant Llorenç d'Hortons
- Sant Martí de Tous
- Sant Martí Sarroca
- Sant Pere de Ribes
- Sant Pere de Riudebitlles
- Sant Quintí de Mediona
- Sant Sadurní d'Anoia
- Santa Fe del Penedès
- Santa Margarida de Montbui
- Santa Margarida i els Monjos
- Santa Maria de Miralles
- Santa Oliva
- Sitges
- Subirats
- Torrelavit
- Torrelles de Foix
- Vallbona d'Anoia
- Vilafranca del Penedès
- Vilanova del Camí
- Vilanova i la Geltrú
- Vilobí del Penedès