-
Cartes a la direcció
-
Jaume Porta i Josa
- Vilanova i la Geltrú
- 14-07-2026 11:33
Paisatge des del Tren dels Llacs. Eix
Començo a escriure amb intenció i convenciment personal d’oferir al lector una recomanació turística i de proximitat. I també de qualitat: el ‘Tren dels Llacs’
Aquest ferrocarril fa un recorregut de 89 km. Comença a l’estació del tren de la ciutat de Lleida (Segrià) i acaba a la localitat de la Pobla de Segur (Pallars Jussà). La ruta enfila, ja a la capital del Segrià, la dreta del riu Segre fins a Balaguer. La capital de la Noguera és l’única població de les 14 per on passa, on el tren s’atura. Després, voreja el Noguera Pallaresa fins al final del viatge. Travessa les serres del Mont-roig i del Montsec. Ho fa seguint el curs del N. Pallaresa pel pas del congost de Tarradets. Un territori on s’hi combinen, com un mosaic, camps de conreu, parets calcàries i aigües tranquil·les als quatre embassaments: S. Llorenç, Camarasa, Cellers i S. Antoni. La via transcorre per ponts que serien de pel·lícula i molts túnels que hi afegeixen un encant únic. Un paisatge que estimula la seva coneixença i reclama sobretot protecció i conservació. Aquest és el missatge que, de manera molt subtil, transmet aquest territori al viatger. Des de les finestres, hi ha tant per veure, que els passatgers sovint ni saben ben bé on són. Però una locució interna en forma de guia, ubica i explica tot el que és interessant.
La línia està gestionada per FGC (Ferrocarrils de la Generalitat). El nom, “Tren dels Llacs”, el va crear el govern català l’any 2009 amb l’objectiu de donar a la recuperada línia convencional Lleida - La Pobla (any 2004) una finalitat turística, per poder gaudir del paisatge que, indiscutiblement, ofereix. Es pot fer el viatge en un model de tren panoràmic, és a dir, amb grans finestres o en un altre model de tren: l’històric en vagons d’època. Fins al 31 d’octubre. Aconsello estar-ne prèviament ben informat, és clar.
La Pobla de Segur és un bon lloc per començar rutes pel Prepirineu. A peu, en bicicleta o en embarcacions pel riu Noguera Pallaresa. Un altre atractiu de la vila és l’equipament cultural Espai Raier. L’”ofici dels Pirineus” (transport fluvial de fusta) explicat amb tota mena de detall: vídeos, fotografies, documents, etc. És el lloc ideal per entendre per què la Festa dels raiers, va ser declarada per la UNESCO, Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!