Serveis funeraris

ERC vol ampliar els casos on es pugui demanar una tarifa social en els serveis funeraris

És evident que en l’àmbit dels serveis funeraris, un servei considerat universal, bàsic o essencial en la vida de les persones, Vilafranca té molta feina a fer encara. 

La setmana passada al Ple Municipal es va aprovar una proposta d’ERC per avançar en la transparència, en la informació i el compliment dels drets de la ciutadania, en la prestació d’aquest servei. El monopoli que patim per part d’Àltima deixa al descobert moltes vegades els drets dels veïns i veïnes i impacta sobre els usuaris amb uns preus abusius, que moltes vegades, no són assequibles per a les famílies, i per tant, no són justos per a la ciutadania.

És evident també, que l’equip de govern del PDECat-PSC no sap resoldre aquesta situació i no vetlla ni fiscalitza de manera suficient la prestació d’aquest servei. I és evident també, que des d’aquest govern no es treballa per garantir que aquest servei sigui un servei accessible a tothom, que sigui un dret garantit i garantit amb dignitat.

La Llei 2/1997, de serveis funeraris, diu a l’art. 7.2.d) que “amb la finalitat de garantir el principi d'universalitat en l'accés als serveis funeraris, els ajuntaments poden atorgar l'autorització amb la condició que el servei es presti gratuïtament o de forma bonificada a les persones que, d'acord amb les indicacions dels serveis socials municipals, ho requereixin per manca de mitjans econòmics propis, o en els casos en què ho acordi l'autoritat judicial.”

Aquests casos que es bonifiquen en el 100% són casos comptats a l’any, entre 2 i 5 i són per a persones sense cap mena de recurs, en situació de màxima vulnerabilitat social. És una prestació gratuïta que està pensada per aquells casos que des de sempre s’han anomenat de “beneficència” i només contempla el servei del fèretre i del nínxol.

Però a banda d’aquestes situacions extremes, hi ha moltes famílies o persones que queden fora d’aquesta regulació, ja que no es troben en una situació de vulnerabilitat tan màxima (amb 0 recursos) però que per la seva situació econòmica, de dificultat pels escassos recursos econòmics, tampoc poden pagar el cost abusiu d’un enterrament, del que el seu cost mínim són 3.500€ iva inclòs (i amb el cost de les gestions bàsiques del servei de cementiri).

Aquestes persones o famílies, queden sense cobertura per part del sistema, ja que o bé tenen zero recursos i llavors accedeixen a un enterrament de “beneficència” (fèretre i nínxol) o bé costegen 3.500€ d’un servei bàsic, encara que pateixis una situació de vulnerabilitat i de manca severa de recursos econòmics que faci que no puguis pagar els subministraments bàsics, com la llum, el gas ... o els extraescolars.

Exceptuant aquelles persones amb recursos zero, actualment les famílies vulnerables i amb situació de dificultat econòmica (dificultat per fer front a les despeses més bàsiques de la vida) no tenen cap ajuda per part del sistema quan afronten un servei funerari, i queden fora també de la gratuïtat per “beneficència”. En aquests casos es deixa a mans d’Àltima el cobrament de l’enterrament, i les persones o famílies vulnerables estan obligades a fer front al 100% del cost del servei funerari, a terminis mensuals. Quan moltes vegades no poden pagar el rebut de la llum o una altra despesa bàsica ... però en canvi sí que han de pagar el rebut d’Àltima, per un servei que és essencial i que hauria d’estar garantit per a tothom. Àltima no deixa mai de cobrar el servei.

És en aquest sentit, que ERC Vilafranca demana al govern que estudïi el sistema per a resoldre aquesta situació i per garantir un accés universal a aquest servei, de manera digna, posant a l’abast recursos i eines (com ara bonificacions segons renda o altres) per a les persones i famílies més vulnerables econòmica i socialment.

Des d’ERC volem canviar aquest model de beneficència per un model amb una política regulada i objectivable, que doni cobertura a més persones, i sobretot a persones o famílies amb pocs recursos o amb situacions de vulnerabilitat.

Per ERC queda clar que es pot fer més en la millora i en l’accessibilitat del servei, i fer-ho millor.

- Revisant, actualitzant i millorant la ordenança municipal de serveis funeraris (la vigent és de l’any 1998) per a regular de manera objectivable la cobertura gratuïta i bonificada, entre d’altres qüestions.

- Donant compliment a la moció presentada per ERC on es demana la realització de l’estudi econòmic per a valorar la viabilitat de prestar el servei amb gestió pública, que podria prestar-se a través de la Mancomunitat Penedès Garraf, convertint-se en un servei compartit pels 33 municipis que la integren, i apostant per la posada en marxa d’un tanatori-crematori amb caràcter mancomunat.

- Obligant a Àltima a llogar la sala de vetlla a altres funeràries, donada la situació de monopoli que existeix.

- Posant en marxa el Protocol i la Carta de Drets presentada per ERC al plenari passat, per garantir la informació, transparència i drets de la ciutadania abans de la contractació del servei.

- Regulant l’accés al servei, fent-lo universal i accessible a tothom, estudiant el sistema per a garantir la cobertura digne d’un enterrament, de manera especial a les famílies i persones amb més vulnerabilitat.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!




SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local