-
Cap a la Unitat Popular
-
CUP Vilafranca
- Vilafranca del Penedès
- 19-01-2026 15:49
Roda de premsa de la CUP Vilafranca. Eix
Un dels principals objectius que els representants de la CUP han establert per a aquesta legislatura és abordar el problema de lʼhabitatge, impulsant iniciatives dirigides a mobilitzar el major nombre possible dʼhabitatges buits o no utilitzats
Gràcies als acords assolits entre la CUP i lʼequip de govern en relació amb les ordenances fiscals per als exercicis 2024/2025 i 2025/2026, sʼhan implementat mesures significatives. Cal destacar especialment aquelles que afecten els grans propietaris dʼhabitatges buits, així com les disposicions legals que permeten aplicar gravàmens a qui posseeix més de quatre immobles a la ciutat i manté pisos desocupats durant més de dos anys.
Un dels principals objectius que els representants de la CUP han establert per a aquesta legislatura és abordar el problema de lʼhabitatge, impulsant iniciatives dirigides a mobilitzar el major nombre possible dʼhabitatges buits o no utilitzats, especialment aquells retinguts amb finalitats especulatives i lʼaccés dels quals roman vetat per a les classes populars.
Per aconseguir-ho, sʼhan plantejat tres eixos dʼacció clarament diferenciats: • Promoció i implementació dʼordenances i polítiques destinades a activar la posada en ús dʼhabitatges buits o no utilitzats.
• La compra dʼhabitatge per part de lʼajuntament amb lʼobjectiu dʼampliar el parc dʼhabitatge social disponible a la ciutat.
• Foment dʼhabitatge assequible en aquells barris que requereixen atenció prioritària, com el barri de lʼEspirall.
Dʼacord amb el primer eix, es va incorporar a les ordenances fiscals, a proposta de la CUP, un increment de lʼIBI que oscil·la entre un 50% i un 150% del valor de lʼimpost, amb lʼobjectiu de mobilitzar el major nombre possible dʼhabitatges buits o retinguts. Mobilitzar aquests habitatges implica incentivar que els propietaris els posin en lloguer o venda, augmentant així lʼoferta dʼhabitatge disponible a la ciutat. El motiu dʼaquest increment de lʼIBI és precisament pressionar els grans propietaris a no mantenir immobles desocupats, fomentant-ne lʼús i contribuint a millorar lʼaccés a lʼhabitatge per a la població.
Com a conseqüència de la mesura dʼincrement de lʼIBI sobre habitatges buits, sʼhan iniciat un total de 160 expedients: 90 dirigits a grans empreses propietàries dʼimmobles, com la SAREB Societat de Gestió dʼActius procedents de la Reestructuració Bancària), grans immobiliàries, fons dʼinversió i bancs; i 70 a persones físiques, algunes de les quals posseeixen diverses desenes dʼhabitatges. Gràcies a aquest procés, sʼhan aconseguit mobilitzar 34 habitatges: 20 sʼhan posat en lloguer, 11 sʼhan venut i 3 es troben actualment en rehabilitació per a la seva futura incorporació al mercat. Fins ara, la recaptació assoleix aproximadament els 60.000 euros i es preveu per al present exercici un increment dʼentre el 10% i el 15%. Els cupaires han manifestat que continuaran insistint perquè aquests fons es destinin a la compra dʼhabitatges per a serveis socials, amb la finalitat dʼatendre els col·lectius més vulnerables.
Des de la CUP sʼafirma que les seves propostes estan encaminades a treballar un dels grans reptes actuals de la nostra societat, com és el dret a lʼhabitatge, i del qual les classes populars no sempre poden gaudir plenament.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!