-
Negre sobre blanc, notes de lectura
-
Frederic Llopart
- Vilanova i la Geltrú
- 04-06-2026 18:23
Coberta de 'Cielo rojo sobre Glasgow' d'Alan Parks. Eix
L'inspector Harry McCoy, creat per l'escriptor escocès Alan Parks, és un dels protagonistes més destacats del gènere 'noir' europeu
Alan Parks és un autor que ha fet del seu Glasgow natal un marc incomparable per les seves novel·les, coneix la ciutat i la vida, potser més amagada, que es viu a la ciutat amb els conflictes que es poden generar.
L'inspector Harry McCoy, creat per l'escriptor escocès Alan Parks, és un dels protagonistes més destacats del gènere noir europeu. Un policia amb un passat fosc, amb mètodes poc ortodoxes i amb relacions amb persones dels baixos fonts el porten a ser un personatge que s’ha guanyat un lloc preeminent en les novel·les, Ara Parks en mostra un nou protagonista d’una trilogia que comença amb Cielo rojo sobre Glasgow, Joseph Gunner, el nou protagonista, l'imaginem com un home marcat tant físicament com psicològicament per la Segona Guerra Mundial. És un expolicia escocès d'ascendència sueca. Torna a Glasgow amb una ferida de metralla a l'ull esquerre que l'obliga a portar un pedaç i arrossega una lesió a la cama que el fa coixejar. Personatge complex, directe però molt castigat per l'estrès posttraumàtic i dependent de la morfina per mitigar els dolors de la guerra.
Es troba aïllat, la ciutat ha canviat molt, en el Glasgow de 1941, una ciutat assotada pels bombardejos de la Luftwaffe, i viu en un moment personal complicat i sense massa rumb.
Alan Parks va néixer a Escòcia i va estudiar a la Universitat de Glasgow, ciutat on viu. Ha treballat durant vint anys al món de la música a la qual ha aportat el seu treball en forma de portades, vídeos i sessions de fotos per a les campanyes publicitàries d'un gran nombre d'artistes. També ha estat director de 679 Recordings.
Gener sagnant, la primera novel·la de la sèrie policíaca protagonitzada pel turmentat agent Harry McCoy, va submergir els lectors al cor de Glasgow, una ciutat on tota esperança sembla abocada a enfonsar-se a les gèlides aigües del riu Clyde. El segueixen Fills de febrer (Edgar Award 2020), Bobby March viurà per sempre (Prix Mystère de la Critique 2023), Mort a l'abril (finalista del Premi McIlvanney 2021 i Millor Llibre de 2021 segons The Times), Un maig funest (guanyadora del Premi Mc2 Fleming Steel Dagger, el guardó britànic de literatura policíaca més prestigiós) i Qualsevol pot morir al juny. Amb Cel vermell sobre Glasgow, Parks inicia una nova sèrie que entusiasmarà els lectors de novel·la negra.
Joseph Gunner, sergent dels Highland Fusiliers és un ex policia escocès amb una certa addicció a la morfina fruit de les ferides que li va provocar una bomba alemanya mentre lluitava en terres franceses. Esperava ser repatriat a Dunkerke. Quan arriba a la ciutat de Glasgow es troba amb una ciutat que gairebé no reconeix. Plena de soldats, alguns que esperen entrar en combat i altres que intenten desertar després d’acabar el seu permís. Gunner és rebut pel seu antic cap Malcolm Drummond que li demana que l’ajudi en una investigació per esclarir la mort d’un home que han trobat en una zona bombardejada però que les ferides que presenta semblen més fruit d’un assassinat que d’una mort violenta per les bombes. Com a mínim sospitosa, ciutadà alemany amb la cara desfigurada i les puntes dels dits metòdicament amputades. Un crim gairebé perfecte.
Gunner es resisteix però quan s’adona que la seva antiga parella ha marxat amb un altre, que no té lloc per anar a viure i que no sap on para el seu germà, acaba acceptant la feina ja que així almenys tindrà menjar i sostre i podrà recuperar la seva antiga capacitat per la investigació.
Gunner accepta tot i la recança que li genera trobar-se amb una ciutat que no reconeix i en la que han canviat moltes coses. Però a contracor comença a fer les investigacions corresponents per identificar la persona morta. S’allotja en unes habitacions privades d’una caserna i allà coneix a dos funcionaris del ministeri d’agricultura que ben aviat veurà que la seva feina és una altra que no té res a veure amb el treball de la terra sinó que intueix que són agents del servei secret anglès que han acudit a Glasgow sota la coartada de funcionaris que busquen sistemes per augmentar la producció agrícola i ramadera.
Les coses es compliquen i molt, a partir de que va intentant esbrinar la personalitat del mort al que se n’hi afegirà un altre amb les mateixes característiques i que resulten ser presoners alemanys. La trama s’embolica quan arriba a parlar amb el seu germà, un jove comunista, objector de consciència que li explica que s‘està ordint per part d’una part dels serveis secrets una operació per arribar a una acord amb els alemanys per acabar la guerra. L’operació està relacionada amb el misteriós aterratge en aquella zona de Rudolf Hess, lloctinent de Hitler, que va intentar negociar la pau amb el Regne Unit, encara que va acabar detingut. Sobre Hess, l’autor diu: "Existeixen moltes teories sobre possibles trobades amb l'aristocràcia britànica, però Hess era un tipus molt estrany que creia en l'astrologia i en coses una miqueta esotèriques, així que en realitat ningú sap què és el que pretenia realment. És un autèntic imant per a tota mena de teories de la conspiració i això per a mi és un regal",
Totes les peripècies es produeixen sota intensos bombardeigs de l’aviació alemanya i una tram de corrupció amb la connivència dels policies i els líders de les bandes de delinqüents enfrontades de la ciutat. Gent sense cap mena d’escrúpols ni principis. Gent que en mig de la dissort de la guerra s’aprofita del caos de la guerra per augmentar els seus diners i beneficis, ja sigui traficant amb mitges de niló, perfums o estafant a famílies jueves amb falses promeses de rutes de fuga de familiars que estan sota el jou dels nazis.
La novel·la té un ritme trepidant carregada d’acció i amb una successió irrefrenable de situacions cada cop més intrigants.
Personatges molt ben caracteritzats, ben ubicats en els seus papers dins de la narració.
Magistral descripció de la ciutat en mig dels bombardeigs alemanys i per tant tot plegat constitueix una excel·lent novel·la amb un planteig agosarat i amb una resolució fantàstica.
Esperarem els dos nous episodis.
Cielo rojo sobre Glasgow
Serie Joseph Gunner
Alan Parks
Colección Andanzas 1124 (1)
Editorial Tusquets
Barcelona, maig 2026
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Subscriu-te ara!Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:
Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!