Ensenyament

Competències bàsiques 2026. A cops de genialitat

Eix

Eix

En un món tan líquid com l’educació a Catalunya, un esdeveniment amb continuitat des del curs 2008-2009 no podia quedar ni un dia més sense un sotrac radical. Si us plau! Res no pot solidificar! I encara menys si és una prova, la qual, com totes les proves, no ens deixa mai gaire guapos a la foto. El més lògic, davant la impossibilitat radical d’ensenyar res a les escoles, és canviar la metodologia de les proves.

És un canvi amb aparença menor però que, de fet, trastoca completament la seva utilitat. Les proves de competències bàsiques a partir d’ara seran mostrals en comptes de censals. Ah, vale, pues buenu. Com vulgueu, però a partir d’ara “algú” triarà quins centres les fan i quins no cal que les facin. Seran centres “representatius” de la realitat educativa del país. O sigui, “algú” dirà quina és la “realitat educativa” i qui la representa. Em sembla genial. Mai deixeu que la realitat us arruini una bona estadística.

No només això, també perdrem la possibilitat de comparar. Bé, sempre podem comparar el que ens doni la gana, oi? Però metodològicament no queda prou polit. M’explico. Si triem bé els centres representatius, la prova i els correctors, les competències bàsiques de 2026 representaran una passa endavant per al sistema educatiu català que millorarà els seus resultats respecte 2025. (Jo ja aniria escrivint la notícia) Aquesta millora s’atribuirà a la consolidació de l’ensenyament competencial i a la conjunció en Saturn de la lectoescriptura amb l’aplec del cargol, més o menys. No obstant, si tot i haver cuinat la prova, la mostra, la correcció i l’informe no hi ha puta manera que els putus nens i nenes llegeixin alguna cosa i els resultats continuen en la tendència a la baixa que s’observa tossudament fins al 2025, llavors, tatxann! no seria comparable. Les dades es referirien a una mostra, no a la “realitat” del sistema educatiu català. Genial, altre cop.

Segur que és per coses com aquestes que el càrrec de conseller d’educació a Catalunya és el més ben pagat de l’estat, malgrat els mestres i professors de Catalunya són els tercers per la cua. Crec que ha quedat clar que s’ho mereix.

Vinga nois! Siguem positius!

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!


Últims articles publicats


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local